Selasa, 28 Oktober 2014

1:30:00 PM
Membicarakan soal hantu memang tak ada habisnya. Ada di antara kamu yang merasa hantu itu tidak ada namun tak sedikit dari kamu yang benar-benar percaya bahawa hantu itu memang ada dan hidup di sekitar manusia.

Tetapi bagaimana dengan mereka yang tak percaya? Tenang saja, kamu tak usah sewot kepada mereka yang menilai hantu itu ialah sosok fiktif. Ajak saja orang-orang yang percaya soal hantu itu dengan melihat para makhluk astral tersebut. Bagaimana caranya? Dilansir pelbagai sumber, ini ada beberapa cara ampuh agar kamu boleh melihat hantu. Berani cuba? Awas, ketakutan tak ada yang menanggung lho ya!

1. Arang Diusap ke Mata

Yap, cara pertama untuk boleh melihat sosok hantu yang boleh kamu lakukan adalah memakai arang. Arang berwarna hitam yang biasanya menjadi bahan pembuat api oleh para peniaga sate ini konon katanya boleh membuat seseorang melihat hantu yakni dari jenis tuyul.

Caranya adalah kamu tinggal menggosokkan arang di kedua kelopak mata dan kantung mata sehingga kelihatan hitam sepenuhnya. Lalu pada malam hari, dengan penampilan mata dipenuhi arang itu, kamu keluarlah berjalan-jalan di sekitar rumah kamu sampai ke kubur. Konon katanya, kamu akan melihat tuyul di sekitarmu.

2. Ritual 'Kemari' Dengan Lilin

Lilin boleh dibuat untuk memanggil hantu. Jika kamu tak percaya, cuba buktikan sendiri. Caranya adalah matikan semua lampu dan sumber cahaya di rumah kamu dan pastikan kamu sendiri serta sudah lewat tengah malam saat melakukan hal ini. Lalu nyalakan lilin dan cuba kelilingi rumah sambil berkata 'Kemari, marilah' berulang-ulang.

Selepas bersiar-siar di setiap sudut rumah, kembalilah kamu ke bilik dan sembunyilah di tempat yang paling sempit. Selama sembunyi, pastikan lilin itu sudah mati lalu tunggulah dengan tenang. Konon katanya kalau kamu berani dan beruntung melakukannya seorang diri, kamu boleh merasakan hembusan nafas tepat di sebelah telinga. Yang bererti 'makhluk' tersebut memanggil panggilanmu.

3. Ritual ke Dunia Lain

Ingin cuba merasakan ke dunia lain? Cuba naik lif, lha kok? Bagaimanapun kamu cubalah menuju sebuah syarikat atau bangunan dengan jumlah sekurang-kurangnya 10 tingkat dan lakukan hal ini sendirian, terutama saat malam hari. Masuklah ke dalam lif, lalu pergilah ke tingkat 4 - tingkat 2 - tingkat 6 - tingkat 2 - tingkat 10, sesuai urutan. Benar-benar lakukan sendiri kerana jika ada orang masuk, maka langsung batal dan harus mengulangi.

Saat lif sudah membawa kamu ke tingkat 10, tekan butang ke tingkat 5, jangan keluar. Nanti akan ada seorang wanita yang masuk lalu tekan tingkat 1. Anehnya, lif akan membawa kamu naik ke tingkat 10. Jika kamu berani keluar, maka tingkat yang akan kamu telah terbang itu bukanlah tingkat 10 dan wanita itu bukanlah manusia. Apa pendapat? Berani cuba?


4. Bercermin Jam 1 Malam

Pernah menonton filem trilogi KUNTILANAK yang dibintangi Julie Estelle dan Evan Sanders? Di situ disebutkan jika sosok Kuntilanak kerap datang dan duduk di sebuah kerusi yang sengaja diletakkan menghadap ke sudut bilik tanpa ada orang. Di samping kerusi itu, perlu ada cermin yang besar.

Dari kisah itulah, jika kamu berani bercermin di malam hari, dalam keadaan gelap lalu ikut meniru suara Kuntilanak, maka akan ada kemungkinan besar kamu didatangi oleh si mbak Kunti. Fikir apa yang akan Kuntilanak lakukan ya? Tertawa bareng?

5. Bernyanyi Nina Bobo

Pernah mendengar lagu Nina Bobo? Katanya sih, lagu itu mempunyai misteri yang mengerikan. Konon ada seorang anak keturunan Belanda-Jawa bernama Helenina yang selalu dinyanyikan lagu pengantar tidur yang akhirnya berjudul Nina Bobo. Hingga akhirnya Helenina meninggal dan arwahnya masih menghantui orang-orang terdekatnya untuk terus menyanyikan Nina Bobo. Jadi ada yang bilang kalau kamu menyanyikan lagu Nina Bobo, itu bermakna kamu memanggil hantu.

Walaupun tak ada yang tahu itu benar atau tidak, namun menyanyikan Nina Bobo memang dipercaya boleh memanggil hantu. Caranya kamu duduk santai sendirian di malam hari sambil bernyanyi Nina Bobo dan keadaan gelap. Apakah Helenina akan mendatangimu? Tunggu saja.

6. Lihat Lewat Kaki

Salah satu cara paling kuno dalam melihat hantu dan mungkin pernah kamu dengar ketika kecil adalah cara ini. Caranya cukup mudah yakni saat di malam hari, terutama saat kamu di dalam hutan atau tempat-tempat yang sepi, cubalah kamu melihat ke arah belakang di antara kedua-dua kaki sehingga kepala akan ada di bawah.

Konon katanya, mereka yang kakinya melayang maka itu adalah hantu dan boleh saja tiba-tiba ada sosok penampakan yang kamu lihat. Ada-ada saja ya.

7. Ritual Lihat Pocong

Sudah sejak lama jika Pocong memang menjadi salah satu hantu paling legenda dan paling menakutkan di Indonesia. Ada lho ritual untuk membuktikan sekaligus melihat Pocong. Caranya adalah ajak kawan, berdua saja. Lalu salah satunya dipocong dengan kain kafan asli dan rakan lain melakukan ritual solat jenazah di hadapanmu.

Konon katanya jika berjaya, orang yang dipocong itu boleh melihat sosok pocong betulan. Bahkan jika tak boleh melihat langsung setelah ritual itu, beberapa hari kemudian dipercayai boleh melihat sosok pocong yang selalu minta disolatkan. Berani cuba?

0 komentar:

Posting Komentar