Senin, 13 Oktober 2014

10:43:00 AM
Catalunya Merdeka dari Sepanyol, La Liga Tanpa Barcelona. Kelab gergasi Barcelona terancam tak dapat mengikuti pertandingan tertinggi di Sepanyol, Primera Division (La Liga). Hal tersebut kerana, Barcelona terdapat di wilayah Catalonia yang ingin merdeka dari Sepanyol. Keinginan tersebut sebenarnya sudah diingini Catalunya sejak lama. Bahkan mereka mengatakan bukan bahagian dari Sepanyol, bahasa dan bendera sendiri pun sudah dimiliki sendiri. Barcelona memang dijadikan rakyat Catalunya simbol untuk membentangkan identiti sebagai sebuah negara. 
Presiden Persekutuan Bola sepak Sepanyol (LFP), Javier Tebas mengatakan hal yang sama kerana sudah menjadi peraturan. Kelab di luar Sepanyol tak boleh mengikuti pertandingan di dalam Sepanyol. "Jika Catalunya merdeka, dengan mengambil kira Undang-Undang Sukan yang berlaku di seluruh Sepanyol, maka Barcelona tidak akan dibenarkan untuk bermain (di Primera Division)," ungkap Tebas seperti yang dilaporkan oleh Kompas. "Harusnya ada perubahan dalam undang-undang yang dibuat oleh Parlimen Sepanyol." Tambahnya. Ia tak boleh membayangkan jika La Liga tanpa Barcelona. Memang Blaugrana selama ini menjadi pesaing yang berat bagi para lawan-lawan yang bersaing di La Liga. "Saya tidak dapat membayangkan LFP tanpa Barcelona, sama seperti membayangkan Catalunya tanpa Sepanyol. Saya tidak boleh melihat La Liga tanpa Barca. Dan juga jika hal itu terjadi anda harus menyebut kumpulan nanti apa: Liga Sepanyol atau Liga Iberia? "Tuturnya. Selain Barcelona, ada juga Espanyol yang berasal dari wilayah Catalonia dan juga bermain di La Liga. 
Jika Catalunya berjaya memisahkan diri dari Sepanyol, maka banyak pemerhati yang meramalkan bahawa pertandingan La Liga tak lagi menarik.

0 komentar:

Posting Komentar