Jumat, 10 Oktober 2014

2:30:00 PM
Mesin pada sebuah motor, Di dalam mesin motor ada berbagai macam komponen yang bekerja untuk menghasilkan tenaga bagi motor sehingga berjalan dengan baik. Sedangkan oli berfungsi untuk melindungi komponen-komponen tersebut dari proses geseran yang berlaku di dalam mesin.

Apabila kita tida melakukan perubahan minyak secara rutin, boleh dipastikan komponen-komponen tersebut akan cepat haus dan mesin boleh rosak. Agar enjin motor tetap sihat dan berfungsi dengan baik, Jadi bila-bila ganti oli motor sebaiknya?

- Agar mesin lebih awet dan tahan lama sebaiknya penggantian oli berdasarkan jarak tempuh. Walaupun tertera pada manual pengguna, biasanya 1,500 / km-4.000 / km. Untuk jarak tempuh pendek yang satu bulan menempuh boleh mencapa 200-500 km, disyorkan untuk menukar oli setiap 1.5 bulan.

- Sedangkan jarak menengah di atas 500 km per bulan sebaiknya mengganti oli setiap sebulan sekali. Berbeza juga dengan yang jarak tempuhnya jauh hingga 200 km per hari, sebaiknya ganti oli setiap 2 minggu sekali atau setiap 1200 km (untuk oli dengan jarak tempuh 2000 km).

- Gunakan minyak yang berkualiti tinggi sesuai dengan spesifikasi enjin motor. Untuk amannya, anda boleh gunakan minyak keluaran dari kilang motor tersebut.

Semoga dengan penggantian oli yang tepat, motor sihat dan prestasi enjin pun jadi terjaga.

0 komentar:

Posting Komentar