Jumat, 10 Oktober 2014

1:30:00 PM
Dengan memandu mobil yang di dalamnya dalam keadaan bersih dan wangi akan membuat anda selesa di dalamnya dan tentu saja memandu. Salah satu hal penunjang yang berpengaruh adalah tempat duduk mobil. Boleh dibayangkan jika kursi mobil anda mengantuk, kotor dan berbau busuk. Pasti akan tidak betah di dalamnya.

Walaupun tempat duduk mobil anda dengan model keren, berwarna - warni dan harganya mahal, namun anda tidak akan terlepas dari penjagaan kerusi mobil anda. Di pasaran ada beberapa jenis tempat duduk mobil berdasarkan bahannya, yaitu tempat duduk mobil kulit, kerusi mobil kain, kerusi mobil baldu, dan tempat duduk mobil pengubahsuaian. Dari bahan - bahan kerusi yang disebutkan tersebut mempunyai cara yang berbeza dalam rawatan. Tapi dalam kali ini akan dibahas tentang rawatan jok mobil secara umum. Berikut Tips Merawat Jok Mobil:

Alat - alat yang digunakan untuk membersihkan dan merawat kerusi mobil adalah lap kain kering, lap kulit chamois, berus gigi yang lembut pembersih vakum yang khusus buat kenderaan, dan yang terakhir adalah ubat / cecair pembersihan yang khusus untuk tempat duduk mobil.

Jika peralatan anda sudah siap, maka selanjutnya anda ambil lap kering atau lap Chamois tadi dan kemudian anda bersihkan lapis kerusi mobil anda secara merata.

Untuk bahagian yang sukar untuk sampai oleh tangan anda, anda boleh menggunakan pembersih vakum mobil yang anda miliki untuk melakukannya.

Selepas kerusi mobil anda sudah bersih dari debu, selanjutnya anda boleh menggunakan cecair pembersihan khusus kerusi mobil yang sudah anda siapkan sebelumnya, dengan cara menuangkannya secara beransur-ansur, bahagian per bahagian. Tuangkanlah sedikit demi sedikit.

Selepas pembersihan cecair tersebut dituangkan, selanjutnya gosoklah dengan menggunakan berus yang sudah disiapkan sebelumnya tadi. Jangan terlalu lama antara menuangkan cecair pembersihan tersebut dengan proses berus berus. Kerana jika terlalu lama dikhuatiri cecair tersebut menjadi kering sebelum anda memberusnya.Sebaiknya memberus dengan cara perlahan - lahan dan arah.

Jika masih terdapat noda pada kerusi mobil anda, sikatlah bahagian tersebut selama beberapa kali hingga noda benar - benar hilang.


Untuk menjaga keawetan dari tempat duduk mobil anda, sebaiknya anda selalu senantiasa melindungi tempat duduk mobil anda dari sengatan sinar matahari dan air hujan. Parkirlah mobil anda di tempat yang teduh atau yang mempunyai atap.

0 komentar:

Posting Komentar