Jumat, 10 Oktober 2014

11:10:00 AM
Kadang kita dikelirukan oleh pilihan jenis / model accu untuk kenderaan kita saat accu perlu diganti yang baru. Ada beberapa macam jenis / model, seperti Accu Basah, Accu MF, Accu Kering, Accu Calcium, dsb. Melalui artikel ini, saya akan cuba menjelaskan satu persatu sehingga kita dapat memilih accu yang sesuai / diingini.

ACCU BASAH (Antimonial Battery)

Adalah accu yang paling banyak digunakan pada kenderaan hingga saat ini. Accu ini berisi air accu (cecair asam belerang / sulfuric acid). Pada accu basah, terdapat lubang dengan tutup yang boleh dibuka-tutup untuk menambah air accu. Air accu dapat dikurangkan saat accu digunakan. Hal ini berlaku kerana reaksi kimia di dalam accu antara air accu dengan sel accu.

Keuntungan menggunakan Accu Basah:
Boleh menggunakan 'vitamin accu' berupa tablet yang dijual di kedai asesoris atau larutan EDTA, untuk melanjutkan usia pakai accu tersebut.
Harga relatif lebih murah berbanding jenis accu yang lain.

Kekurangan Accu Basah:
Wajib memeriksa ketinggian air accu secara berkala, jika air accu berada di bawah level LOW, boleh merosakkan sel accu.
Mempunyai tahap Self-Pelepasan paling besar (0.8-1.0% volume / day)

ACCU HYBRID (Hybrid Battery)

Accu Hybrid, hampir sama dengan Accu Basah. Perbezaannya terletak pada material pada komponen sel / plat grid. Accu Hybrid menggunakan Low-Antimonial pada plat grid (+) dan Calcium pada plat grid (-).

Keuntungan Accu Hybrid:
Relatif lebih baik dengan Accu Basah (Antimonial Battery).

Kekurangan Accu Hybrid
Mempunyai tahap Self-Pelepasan yang besar (0.5-0.6% volume / day)

ACCU KALSIUM (Calcium Battery)

Adalah accu yang menggunakan Calcium pada plat grid (+) dan (-).

Keuntungan Accu Kalsium:
Mempunyai performance yang baik dibanding accu Antimonial dan Hybrid di atas.
Mempunyai daya tahan / usia pakai yang baik. (tahan lama).
Tahap Self-Pelepasan paling kecil (0.1-0.2% (volume / day)

Kekurangan Accu Kalsium:
Relatif lebih mahal

ACCU MAINTENANCE FREE (MF)

yang dimaksudkan dengan Accu MF, adalah suatu produk accu yang menggunakan reka bentuk khusus sehingga dapat menekan penguapan air accu. Dengan demikian tidak diperlukan penambahan semula air accu.
Accu MF dapat berupa Accu Hybrid maupun Accu Calcium.

Keuntungan Accu MF:

Tidak diperlukan pengisian air accu

ACCU SEALED

Adalah accu yang menggunakan Calcium pada plat grid (+) dan (-), dengan penyekat berupa jaring (mat) yang menyerap cecair elektrolit (umumnya berupa gel), dengan kemasan accu yang tertutup rapat (dikurung). Ketika terjadi penguapan / gas, akan diserap oleh mat tersebut, sehingga tidak terjadi pengurangan jumlah cecair elektrolit. Accu ini sering disebut Accu Kering.

Keuntungan Accu Sealed:
Bebas penjagaan (maintenance free)
Prestasi kerja yang baik.

Kekurangan Accu Sealed:
Harga sangat mahal
Tidak tahan diletakkan pada suhu tinggi

SALAH KAPRAH: ACCU KERING dan MF

Sering terjadi salah kaprah antara accu kering dan accu Maintenance Free (MF).
Accu MF berisi cecair elektrolit yang sama persis dengan accu basah. Hanya saja bungkusan dibuat tertutup, tidak ada lubang pengisian air accu. Mirip dengan Accu Kering (Accu Sealed). Sedangkan Accu Sealed menggunakan cecair Gel (kental) di dalamnya.

Perbezaan harga antara Accu MF dengan Accu Sealed cukup besar. Accu Sealed jauh lebih mahal berbanding Accu MF.
KESIMPULAN:

  • Jika accu diletakkan di ruang mesin tanpa sekat anti panas, sebaiknya tidak gunakan accu jenis Sealed / Gel kerana accu ini tidak tahan suhu tinggi.
  • Accu Calcium sangat baik prestasinya.
  • Accu Calcium mempunyai tahap Self-Pelepasan paling kecil
  • Pilih Accu sesuai kod yang disyorkan kilang kereta atau pilih kod yang sama dengan accu sebelumnya, contoh: NS70 
  • Pilih Accu yang bergaransi panjang (satu tahun atau lebih), rosak langsung tukar baru 
  • Hati-hati banyak accu palsu 
  • Sebaiknya periksa keadaan accu secara berkala ke bengkel / kedai accu dengan alat khusus

0 komentar:

Posting Komentar