Jumat, 24 Oktober 2014

3:00:00 PM
Ada kata kata dalam dunia maya yang sekarang sangat popular sekali
Berikut ini adalah 5 kata Popular Dalam Dunia Maya:

1. Like
Kata ini adalah salah satu butang untuk menandakan setiap tulisan, video, foto, gambar atau apa-apa yang disenangi di Facebook. Kata like juga terdapat di dunia nyata untuk mengekspresikan suatu hal yang disukai.

2. Post
Dalam bahasa asalnya, menurut Merriam-Webster, post mempunyai artian suatu tempat untuk berjaga atau suatu kedudukan. Namun, seiring dengan maraknya jejaring sosial, kata post ini lebih merujuk pada tulisan yang dilekatkan dalam akaun pengguna laman sosial media. Kata postawalnya digunakan oleh Facebook.

3. Tweet
Tweet secara harfiah merujuk pada kicauan seekor burung. Namun, sejak munculnya Twitter, tweet merupakan kata lain dari sebuah tulisan yang dilekatkan para pengguna Twitter dalam akaun mereka.

4. Follow
Dalam erti kata sebenarnya dan dalam bahasa sosial media, kata follow ini mempunyai artian mengikuti. Kata follow ini pertama kali digunakan oleh blog dan diorbitkan secara meluas oleh Twitter. Namun seiring dengan perkembangannya, banyak laman web sosial lain seperti Tumblr, Pinterest, Instagram bahkan blog juga ikut menggunakan kata ini.

5. Pin
Kata yang mempunyai erti kata sebenarnya adalah memasang dalam kata kerja atau peniti dalam kata benda ini sering ditemui di Pinterest. Laman jejaring sosial satu ini menggunakan kata pin untuk diagihkan ke tapak lain atau jejaring sosial lainnya. Butang pin dalam Pinterest ini hampir sama dengan bookmark link.

0 komentar:

Posting Komentar