Jumat, 31 Oktober 2014

11:00:00 AM
Android adalah salah satu sistem operasi berasaskan linux yang perkembangannya sangat pesat dengan berjuta-juta pengguna di seluruh dunia pada saat ini, sistem operasi yang pada awalnya dibangunkan oleh android.inc ini pada tahun 2005, dan dikeluarkan secara rasmi oleh google pada tahun 2007.

dengan keunggulan-keunggulan yang dimiliki android yang merupakan turunan dari os linux, maka saat ini sangat banyak pengeluar telefon bimbit yang menggunakan os ini pada berbagai macam telefon bimbit yang mereka produksi.

telefon-telefon bimbit android memang dikenali sebagai telefon bimbit yang hebat, bagaimana tidak hebat, pada tahun 2012 saja, ada sekitar 700,000 aplikasi yang tersedia di telefon bimbit android, sistem operasi android yang bersifat open sourch ini merupakan platform yang sangat diminati bagi 71% pemaju aplikasi mudah alih.

berikut adalah ciri-ciri tersembunyi pada telefon bimbit android

1. Ciri-ciri ScreenShot
dengan ciri-ciri ini, anda boleh dengan mudah mengambil gambar aktiviti yang sedang anda lakukan di telefon bimbit android anda, cara menggunakannya sangatlah mudah, iaitu anda tinggal men-swipe jari kelingking anda melintasi gambar hingga terdengar bunyi klik, memang cara penggunaan di masing-masing bergerak tidaklah sama,

a. Samsung Galaxy Young, Galaxy Young Duos, Galaxy Mini dan Galaxy Star
Caranya dengan, menekan butang HOME lalu tahan, kemudian tekan butang lock dua kali

b. Evercoss dan Cross Andromeda Series
Tekan butang VOLUME DOWN (bawah) dan butang POWER secara serentak selama 3 saat. Gambar hasil Screenshot

c. oppo Smartphone
Cara melakukan Screenshot pada Oppo Smartphone adalah dengan menekan butang VOLUME DOWN (bawah) dan butang POWER secara serentak selama 3 saat. Gambar hasil Screenshot dapat dilihat pada Galery dalam folder Tangkapan Skrin.

d. Sony Xperia
Untuk HP Sony Xperia adalah dengan menekan butang VOLUME DOWN (bawah) dan butang POWER secara serentak selama 3 saat. Gambar hasil Screenshot langsung dipaparkan pada panel pemberitahuan dan boleh dilihat pada Galery.

2. Ciri-ciri googlemaps offline
mungkin belum banyak yang mengetahui ciri yang satu ini, ternyata android boleh menggunkan googlemaps secara offline yang biasanya hanya boleh digunakan secara online sahaja, kerana sebenarnya googlemaps memang boleh digunakan dengan mod offline: v, haha

3. Ciri-ciri reset data
ciri ini membolehkan anda untuk mengembalikan data anda seperti saat awal anda membeli telefon bimbit ini, jadi semua data baru yang telah anda tambah akan hilang atau terformat, cara menggunakannya cukup mudah, anda tinggal menekan butang * # * # 7780 # * # *, secara automatik data anda akan kembali sama seperti awal

4. Ciri-ciri penyimpan data
Anda boleh menggunakan telefon bimbit Android sebagai USB drive mudah alih dengan mudah. Cukup colokkan kabel USB ke komputer dan telefon bimbit Android sudah berfungsi sebagai USB drive mudah alih.

5. Penyelarasan Google Chrome
Anda boleh menyelaras pengalaman Internet di komputer langsung di telefon bimbit Android. Caranya unduhlah pelayar Google Chrome ke telefon bimbit Android. Anda boleh sign in ke chrome pelayar untuk menyelaras pelayaran internet, bookmark dan lain-lain ke telefon bimbit ataupun tablet anda.
Anda juga boleh menghantar laman internet dari Chrome dari komputer ke telefon bimbit hanya dengan satu klik dan membacanya di telefon bimbit.

0 komentar:

Posting Komentar