Senin, 17 November 2014

6:00:00 PM
Salah satu masalah yang sering dialami wanita yang baru melahirkan adalah perut yang kendur. Hal ini sebenarnya bukanlah perkara yag aneh, kerana ketika mengandung perut akan membesar dan selepas melahirkan secara automatik akan memerlukan waktu lama agar perut boleh kembali kencang.

Sebenarnya kulit perut yang agak menggelambir, pinggul yang besar selepas melahirkan tidak perlu terlalu dirisaukan. Namun namanya juga wanita, mereka selalu memperhatikan penampilan ingin selalu kelihatan sempurna.

Nah, untuk mengecilkan perut setelah melahirkan, ada beberapa tips yang boleh dilakukan. Beberapa di antaranya:

1. Senam Kegel dan Sit Up
Latihan otot seperti senam kegel dan sit up untuk menguatkan dan memperbaiki kembali otot-otot sekitar perut dan pinggul. Anda boleh melakukan olahrga ini sejak dua minggu selepas melahirkan, atau setelah anda sudah tidak merasakan sakit lagi usai melahirkan.

2. Latihan Beban dan Aerobik
Untuk hasil yang lebih baik, anda boleh mengombinasikannya dengan melakukan latihan beban (weight training) dan latihan aerobik, seperti: berbasikal, berjoging, atau berenang.

Lakukan sukan tersebut maksimum sebanyak 5 kali dan sekurang-kurangnya 3 kali dalam seminggu, dengan catatan harus dalam satu pakej dan disesuaikan dengan keperluan setiap individu, misalnya: senam kegel dilakukan bersama dengan aerobik, berbasikal atau berjoging di lapangan atau di treadmill.

Sementara untuk intensitas masa latihan, perlu dilakukan secara beransur-ansur. Patokannya adalah rasa sakit atau sengal. Jika Ibu merasa sudah terbiasa dan stamina semakin kuat maka intensiti latihan boleh dipertingkatkan.

3. Mengurus Pola Makan
Perlu diingat, bahawa sangat disyorkan bagi wanita yang ingin mengecilkan perut usai melahirkan untuk tidak melakukan diet sembarangan yang mengakibatkan tidak lancarnya pengeluaran ASI.

Anda yang baru melahirkan tetap perlu menjaga makanan yang seimbang dengan memerhatikan cukup karbohidrat dan tinggi protein agar pengeluaran ASI tetap lancar. Selain itu, makanan sihat juga membantu proses pemulihan sel-sel dan tisu badan yang rosak selepas bersalin. Untuk melancarkan pencernaan, anda boleh makan buah-buahan dan sayur-sayuran yang kaya akan serat, vitamin dan mineral.

4. Hasil dalam 2 Bulan
Jika sukan mengecilkan perut ini dilakukan secara teratur dan rutin, maka dalam kurun waktu 6 minggu atau 2 bulan, hasilnya sudah akan terlihat. Tentu dengan catatan sukan tersebut diimbangi dengan pola hidup yang sihat pula.

Namun perlu anda ingat, jangan melakukan sukan secara BERLEBIHAN, kerana jika dilakukan dengan berlebihan jusru akan mengurangkan lemak yang ada dalam badan anda yang boleh mengakibatkan tidak baik. Pasalnya, lemak yang terlalu sedikit pada wanita boleh menyebabkan terhentinya haid (amenorrhea sekunder) seperti yang ditemui pada pelari marathon wanita. Biasanya, seorang wanita memerlukan lemak di dalam badan antara 15 - 20 peratus. Oleh sebab itulah disyorkan untuk tetap memerhatikan keperluan lemak dalam tubuh.

0 komentar:

Posting Komentar