Senin, 13 Oktober 2014

11:00:00 AM
Memilih makanan tidak boleh sekadar mahal rasanya saja. Namun pemakanan menjadi bahagian penting yang harus diperhatikan. Makanan berkhasiat sangat diperlukan bagi tumbuh kembang anak dan untuk menjaga kesihatan tubuh seluruh ahli keluarga. Dengan demikian, memilih makanan berkhasiat tidak boleh sembarangan namun butuh kecermatan. Tips memilih makanan berkhasiat untuk keluarga berikut ini semoga dapat membantu anda.

Pertama, komposisi nutrisi. Pastikan semua makanan yang akan dimakan mengandungi semua nutrisi yang diperlukan tubuh. Semisal karbohidrat, protein, lemak, mineral, vitamin, dan air. Perbanyak penggunaan sayur-sayuran dan buah-buahan segar. Lengkapi pula dengan susu.

Kedua, mempunyai kandungan antioksidan yang tinggi. Antioksidan berfungsi sebagai penawar racun dan radikal bebas yang merosakkan kesihatan tubuh anda. Pilihlah makanan yang mengandungi antioksidan alami. Seperti sayur-sayuran hijau dan buah-buahan. Sayuran semisal bayam, brokoli, kangkung serta buah-buahan berwarna seperti strawberi, blueberi, rapsberi, dan melon sangat disyorkan.

Ketiga, pilihlah makanan yang kaya dengan omega 3 Lemak Omega 3 boleh membantu meningkatkan kepekatan dan kemampuan daya fikiran. Makanan yang kaya omega 3 antara lain ikan, sayur-sayuran hijau, walnut, telur, dan sayur-sayuran hijau.

Keempat, selektif dalam memilih makanan ringan. Hilangkan segala makanan ringan yang tidak sihat dari senarai menu makanan ringan anda. Elakkan makanan ringan yang banyak mengandung zat adiktif. Begitu pula dengan soft drink, minuman beralkohol dan bersoda serta kopi, sebaiknya juga dielakkan. Sebagai gantinya, anda boleh menjadikan sayur-sayuran dan buah-buahan segar sebagai ganti makanan ringan. Misalnya salad, jus, pudding buah, dan sebagainya.

Kelima, pemprosesan secara bersih. Pastikan makanan yang anda pengambilan bersama keluarga terjaga kebersihannya. Baik dari proses pengolahannya hingga penyajiannya. Begitu pula ketika anda bersama keluarga memutuskan makan di luar rumah. Pilihlah rumah makan yang menjaga kebersihan persekitarannya serta menyimpan makanan yang hendak disajikan dengan benar. Begitu pula saat penyajiannya. Pastikan tidak dikerumuni lalat.

Keenam, air putih. Jangan remehkan air putih. Pastikan anda mengambil air putih sekurang-kurangnya lapan gelas per hari. Kekurangan air putih boleh menyebabkan dehidrasi dan terganggunya proses metabolik tubuh. Dan hal ini adalah awal munculnya gangguan kesihatan dalam tubuh anda.

Ketujuh, hadkan kandungan lemak. Lemak yang berlebihan dalam badan boleh menghalang proses metabolik dalam badan serta menyebabkan obesiti. Namun lemak tetap diperlukan tubuh sebagai salah satu sumber tenaga. Oleh kerana itu agar kadarnya tidak terlalu berlebihan, perlu dihadkan jumlah asupannya. Anda boleh mengimbangi dengan melakukan sukan secara teratur. Sukan ringan yang dilakukan secara teratur boleh membantu membakar lemak yang tidak diperlukan badan. Dengan demikian tubuh tetap bugar dan sihat selama beraktifitas sepanjang hari.

Kedelapan, batasi pengambilan makanan awetan dan tin. Misalnya daging awetan dan buah tin. Jangan lupa memperhatikan tarikh kadaluwarsanya. Jika makanan telah berubah warna dan rasa, maka jangan dimakan.

0 komentar:

Posting Komentar