Jumat, 10 Oktober 2014

11:25:00 AM
Wajah yang berminyak memang memerlukan perwatan yang lebih tambahan. Seperti yang kita tahu wajah berminyak lebih Rantan masalah bila dibandingkan dengan jenis kulit normal atau kering. Bial tidak dirawat dengan tambahan dan benar gambaran wajah akan kusam, jerawat dan komedo pun akan lebih mudah muncul. Untuk merawat wajah berminyak, sebaiknya pilih produk yang sesuai dengan jenis kulit. Kita juga perlu memberi perhatian kepada produk make up yang dilabel oil free dan non-comedogenic.

Untuk lebih detailnya tentang kosmetik yang sesuai untuk wajah berminyak agar bebas dari jerawat dan komedo, sila disimak tips memilih kosmetik untuk wajah berminyak:

Pelembab
Untuk memilih pelembab atau moisturizer sebaiknya memilih berstektur ringan yang oil free dan non-comedogenic. Pelembap yang berbentuk losyen lebih sesuai untuk wajah yang berminyak dibandngkan dengan berbentuk krim. Berasaskan air seperti gel juga sesuai untuk merawat wajah berminyak. Untuk menggunakan sunblock, jangan memilih dengan SPF terlalu tinggi. Kerana semakin tinggi kandungan SPF akan semakin banyak minyak yang muncul keluar. Gunakan krim tabir suria dengan SPF maksimum angka 30.

Pembersihan Wajah
Banyak produk yang mendakwa boleh mengurangkan kelebihan minyak, namun kenyataanya malah wajah kehilangan kelembapan semulajadi. Dengan kehilangan kelembapan semula jadi, permukaan kulit akan menjadi kering dan justru mencetuskan pengeluaran minyak lebih banyak sehingga kulit akan semakin berminyak beberapa saat selepas membersihkan wajah. Maka pilihlah yang berformula lembut dan tidak membuat kulit kering. Jika wajah mudah berjerawat, gunakan pembersih yang mengandungi Salicylic Acid. Dan jangan lupa oleskan pelembab selepas.

Make-up
Mineral make up sesuai untuk kulit berminyak. Kemungkinan iritasi akan kecil, dan juga tidak menimbulkan komedo. Pilihlah foundation berbentuk cair dan bedak tabor untuk solek muka. Elakkan bedak two-way cake, kerana boleh menyumbat liang dan membuat kulit lebih berminyak. Blus on berbentuk serbuk juga sesuai untuk kulit berminyak berbanding jenis krim.

Demikian tips memilih kosmetik untuk wajah berminyak agar tidak muncul jerawat..


0 komentar:

Posting Komentar