Jumat, 10 Oktober 2014

4:04:00 PM
Merawat sepeda secara teratur sangat diperlukan bagi anda yang mempunyai sepeda. Kerana merawat sepeda dapat mencegah terjadinya kerosakan pada bahagian-bahagian komponen tertentu. Contohnya saja pada rantai sepeda, kita perlu rajin untuk membersihkannya dari kotoran-kotoran yang melekat dan memberinya pelincir secara berkala untuk mencegahnya haus kerana pengguna. Harus rajin ya bro! Hehee.

Rawatlah sepeda anda dengan baik sebagaimana anda merawat motosikal anda, ataupun barang peribadi kesayangan anda. Dengan begitu, sepeda anda terjaga dari berbagai hal penyebab kerosakan, dan anda boleh selesa bila memakainya untuk gowes ria :)

Berikut tips bagaimana merawat sepeda agar tidak cepat rosak

Cek komponen penting sepeda
Periksa bahagian-bahagian penting sepeda seperti brek, pemindah gigi, pedal, rantai, lampu, dan komponen kecil lain untuk dibersihkan. Mengetatkan mur baut yang kendor agar terjaga kekuatannya untuk bersepeda.

Cek tekanan tayar sepeda
Periksa tekanan tayar sepeda anda, jangan sampai kempis atau kurang tekanan udaranya kerana boleh merosakkan ban bila sepeda digunakan. Pam tayar dengan tekanan yang tidak terlalu keras, yang sedang-sedang saja walau sepeda tidak sedang dipakai.

Bersihkan sepeda selepas pemakaian
Membersihkan sepeda setelah pemakaian sangat penting. Kerana dapat mengurangkan risiko berkarat pada bahagian-bagaian tertentu yang boleh menimbulkan kerosakan. Bersihkan secara menyeluruh sampai bahagian-bahagian terkecil sepeda.

Cuci sepeda secara berkala
Mencuci sepeda secara berkala dan jangan terlalu sering melakukannya untuk mengelakkan karat pada sepeda. Lakukanlah dengan hanya membilas rangka atau komponen lain dengan kain yang sudah dibasahi untuk mengelakkan air masuk ke rongga-rongga kecil sepeda.

Tutup sepeda bila tidak dipakai
Menutup sepeda bila sepeda sudah tidak dipakai adalah cara terbaik selepas dibersihkan. Anda boleh menutupnya dengan kain biasa dan kain khas untuk menutup sepeda. Dengan cara ini, sepeda boleh dilindungi dari kotoran-kotoran / debu yang boleh melekat pada sepeda. Dengan begitu sepeda anda tetap aman dari debu.

Merawat sepeda dengan baik dan teratur mampu mengurangkan risiko kerosakan pada sepeda. Anda masih boleh bersepeda bergowes ria tanpa bimbang berlaku masalah semasa bersepeda.

0 komentar:

Posting Komentar