Minggu, 12 Oktober 2014

12:30:00 PM


Penyakit AIDS yang disebabkan oleh virus HIV, semakin hari terus meningkat dan mengancam kehidupan manusia di seluruh dunia tak terkecuali di Indonesia. Hari AIDS sedunia yang jatuh pada 1 Disember baru-baru ini, mengingatkan kembali masyarakat dunia tentang begitu mematikannya virus HIV tersebut. Menurut data dari Jabatan Kesehatan Republik Indonesia ada 108.600 orang dijangkiti HIV dan 43.667 sudah pada tahap AIDS yang tersebar di seluruh wilayah di Indonesia (dalam rentang waktu 1987 hingga Jun 2013 dalam laporan suku II di tahun 2013). Virus HIV ini boleh menjangkiti semua orang dari anak-anak, remaja hingga dewasa serta yang berusia lanjut. Lalu adakah tips paling mudah menangkis virus HIV penyebab AIDS menjangkiti tubuh kita ... ???

Sahabat, tips kesehatan. Virus HIV merupakan salah satu jenis virus yang cukup unik sekaligus aneh berdasarkan cara kerjanya dalam menjangkiti tubuh manusia. Virus HIV akan melemahkan sistem imun (kekebalan) tubuh anda. Dengan sistem kekebalan tubuh yang terus menurun dan secara beransur-ansur tidak berfungsi lagi, maka dengan penyakit ringan seperti selesema pun, boleh mengakibatkan kematian pada pesakit. Pada kesempatan kali ini, tips kesehatan akan membincangkan pelbagai macam tips ampuh yang dapat menghindarkan diri anda daripada virus HIV tersebut. Berikut ini tips yang paling mudah menangkis virus HIV penyebab AIDS:

  1. Jangan melakukan hubungan badan atau seks tanpa adanya ikatan perkahwinan atau perkahwinan yang sah yang diakui oleh agama yang dianuti serta peraturan yang berlaku di negara tercinta ini. 
  2. Setia Pada Satu Pasangan. Kesetian menjadi harga mati, bagi pasangan yang ingin selalu mempertahankan hubungan cinta kasihnya. Oleh kerana itulah, setia pada satu pasangan sampai ke kematian memisahkan dapat menghindarkan seseorang daripada dijangkiti virus ini. 
  3. Rajin mencuci tangan dengan sabun. Dengan tangan yang selalu bersih dari berbagai virus (yang mungkin salah satunya virus HIV), maka tubuh kita pun dapat dielakkan dari salah satu virus yang menyerang sistem imun tersebut. 
  4. Selalu Memastikan Jarum Suntik Yang Digunakan Untuk Menyuntik, Masih Baru Atau Sekali Pakai. Ini kerana, Virus HIV boleh masuk ke tubuh anda, jika jarum tersebut adalah bekas dipakai oleh orang yang telah dijangkiti virus HIV tersebut. 
  5. Selalu memastikan bahawa setiap darah yang anda perlukan telah steril atau bebas dari segala virus (termasuk virus HIV).

0 komentar:

Posting Komentar