Kamis, 30 Oktober 2014

8:30:00 PM
Sebelum kamu melakukan Root pada handphone Android, kamu terlebih dahulu akan saya jelaskan apa itu Root dan fungsinya. Root adalah merupakan suatu system account yang mempunyai kuasa penuh untuk mengakses dan melaksanakan semua file, sehingga pengguna mempunyai hak penuh untuk menguruskan sistem Android secara penuh. Dengan melakukan Root kamu boleh mengurangkan atau menambah dan mengubah suai data-data yang terletak pada sistem Android. Tapi jika kamu belum melakukan Root, file atau data-data tersebut tidak boleh diakses oleh pengguna.

Untuk mengetahui cara Root handphone Android, kamu boleh menyemak caranya dibawah ini. Disini kita akan menggunakan aplikasi UnlockRoot yang cukup aman. Aplikasi ini juga boleh digunakan untuk semua type telefon pintar seperti Samsung Galaxy, Sony, HTC atau Andromax.

  • Pertama, dapatkan aplikasi UnlockRoot melalui komputer atau laptop kamu Disini (cadangan saya pilih UnlockRoot Pro yang free) 
  • Setelah selesai, Pasang aplikasi tersebut melalui komputer atau laptop kamu. 
  • Masukkan Serial Number yang sudah ada pada folder aplikasi tersebut. 
  • Lalu setting telefon pintar kamu menjadi Debbug USB dengan cara masuk Setting / Tetapan »Aplikasi» Development / Pembangunan »semak" Mode USB debugging " 
  • Sambungkan USB telefon pintar kamu ke komputer atau laptop dan jika sudah terbaca oleh aplikasi UnlockRoot maka tinggal Klik butang "Root" 
  • Tunggu sampai proses Root selesai dan jika selesai maka telefon pintar kamu secara automatik akan restart. Dan menandakan proses Root telah selesai.
Kesan sampingan yang akan didapat saat Android sudah di Root yaitu menghilangnya jaminan handphone dan terdedah akan sistem keselamatan. Jadi jika kamu ingin Root handphone kamu, sebaiknya fikirkan dulu matang-matang agar tidak menyesal di kemudian hari. Sekian tips tentang cara Root HP Android.

0 komentar:

Posting Komentar