Jumat, 10 Oktober 2014

11:20:00 AM
Menggunakan Mobil sewa untuk keperluan bercuti ataupun urusan lain tentunya pilihan bagi anda yang belum mempunyai mobil. Dengan mobil sewa, anda tidak perlu memikirkan kos rawatan dan sebagainya. Namun pada saat mobil akan dibawa untuk perjalanan anda, perlu juga anda cermati beberapa perkara berikut agar perjalanan anda nantinya berjalan dengan selesa dan lancar. Apa saja bahagian tersebut? Yuk disimak dibawah ini tips sebelum menggunakan mobil rental:

1 Body mobil perlu dicheck keseluruhannya. Apabila ada yang baret atau penyok, laporkan agar pihak rental mobil mengetahuinya dan tidak bermasalah pada saat pengembalian. Pastikan semua aksesori yang melekat dipasang denga baik.

2 Lampu mobil diperiksa dengan cara menghidupkan, baik itu lampu depan, brek, sein dan cek bahagian soket pada bahagian lampu depannya.

3.Ruang mesin diperiksa mesin dengan cara menghidupkan dan mendengar suaranya sama ada berjalan dengan normal. Pastikan juga memeriksa minyak brek, minyak gandingan, air radiator, aki, oli mesin serta air wiper terisi sesuai dengan takarannya.

4 Pastikan bahagian tapak dan kembang ban masih bagus dan pastikan tekanan angin sesuai dengan anjuran pengilang.

5 pengelap mobil pastikan berfungsi dengan sempurna. Pastikan bahagian getah pengelap masih bagus dan mampu membersihkan dengan cepat.

6 Jangan lupa peranti penyokong lain seperti dongkrak, tayar ganti, kotak P3K serta alat kecemasan lain harus ada didalam mobil.

7 Agar lebih yakin, jangan lupa untuk menguji mobil sewa yang dirental agar dapat merasakan respon mobil baik setir, ban, penggantungan. Apabila ada yang kurang meyakinkan, sebaiknya ditanyakan kepada pihak rental.

8 Pastikan peranti AC mobil berfungsi dengan baik dan juga jangan lupa memeriksa semua panel pada papan pemuka serta butang-butang pada kabin berfungsi normal.

9 Tanyalah juga mengenai insurans mobil. Sebaiknya pilihlah jasa rental mobil yang sudah diinsuranskan untuk menjangka apabila berlaku kemalangan ataupun kehilangan mobil


Jika semua bahagian mobil sudah dinilai, Andapun merasa nyamam menggunakan mobil tersebut.

0 komentar:

Posting Komentar