Senin, 13 Oktober 2014

4:11:00 PM
Disaat di Indonesia sedang disibukkan dengan harga jual BBM yang terus naik, ternyata di negara lain harga BBM ada yang mencapai Rp.29.860 perliter, Inilah 5 Negara dengan Harga BBM Termahal di Dunia.

Inilah 5 Negara dengan Harga BBM Termahal di Dunia:
1 Norway
Norway adalah negara dengan harga BBM tertinggi di dunia. Negara ini menetapkan harga US $ 2.55, atau setara dengan Rp29.860 per liter.

Norway adalah salah satu negara pengeluar minyak, namun mempunyai harga petrol tertinggi di dunia saat ini. Sejak tahun 2007 Norway menetapkan cukai sebanyak lebih daripada 63 peratus untuk harga BBM di negaranya.

Cukai sebanyak itu dipergunakan untuk subsidi makanan serta memajukan sektor perikanan dan pertanian. Norway juga menggunakan cukai untuk menjamin pendidikan dan kesihatan warga negaranya.

2 Itali
Negara Itali menduduki peringkat kedua dalam menentukan harga jual BBM termahal di dunia, Itali tambatan harga BBM sebesar US $ 2,41, atau setara dengan Rp28.220. Harga BBM di Itali mengalami kenaikan mendadak pasca krisis Eropah tiga tahun lalu.

Itali melaksanakan cukai BBM tinggi untuk memulihkan keadaan kewangan negara. Akibat krisis Eropah, Itali bahkan sempat mengurangkan insentif pendidikan dan gaji pegawai negeri.

3 Belanda
Negara Belanda menduduki peringkat ketiga dengan harga jual BBM sebesar US $ 2,38, atau setara dengan Rp27.870 per liter. Cukai yang tinggi dipergunakan Belanda untuk memajukan sistem pengangkutan massa serta penyelidikan dan teknologi untuk sumber-sumber yang boleh diperbaharui. Selain itu, Belanda juga mempergunakan pajaknya untuk meningkatkan pendidikan.

4 Turki
Di kedudukan ke-empat, ada Negara Turki, yang telah menetapkan harga jual BBM sebesar US $ 2,29, atau setara dengan Rp26.815 per liter. Harga tinggi harus diterapkan Kerajaan Turki, agar BBM tidak diseludup ke negara-negara Eropah. Cukai BBM yang tinggi juga dipergunakan kerajaan untuk subsidi bahan makanan pokok, membina infrastruktur serta industri besar-besaran.

5 Denmark
Masyarakat di Denmark harus membeli BBM dengan harga US $ 2,26, atau setara dengan Rp26.464 per liter. Denmark menerapkan cukai tinggi pada BBM dan sektor lain sebagai modal usaha penerokaan tenaga boleh diperbaharui dan memenuhi keperluan masyarakat.

Penggunaan BBM di Denmark cukup tinggi, salah satunya kerana negara tersebut mempunyai musim sejuk yang cukup ekstrem tiap tahunnya.

Inilah 5 Negara dengan harga BBM termahal di dunia yang berjaya CuitNews rangkum untuk Sobat semoga boleh menjadi rujukan saja dan bersama kita doakan agar di negara Indonesia tidak mengikuti jejak harga jual BBM di negara diatas.

0 komentar:

Posting Komentar