Minggu, 12 Oktober 2014

2:00:00 PM


Suka begadang ? Begadang menjadi salah satu kebiasaan yang sukar dihilangkan bagi sebahagian besar dari kita. Kebiasaan begadang umumnya dilakukan oleh para remaja dan kalangan yang sudah berumur atau dewasa. Pelbagai alasan yang menyertainya, seperti dikejar deadline tugas yang terkumpul, berbual dengan sahabat dekat hingga larut malam dan menyaksikan filem kegemaran yang di tonton melalui televisyen atau komputernya. Tentu kita pun tahu bahawa bergadang akan memberi kesan buruk bagi kesehatan tubuh. Tapi tahukah anda, begadang rutin tiap malam juga akan memburukkan kesehatan organ otak. Lalu, apa saja bahaya begadang bagi kesehatan otak tersebut ?

Sahabat, kesehatan. Setelah seharian bekerja yang menguras tenaga dan fikiran seseorang, tidur pada malam hari tentu mempunyai peranan yang begitu penting untuk mengembalikan tenaga dan membuat fikiran dapat fresh keesokan harinya. Tapi bukan itu saja manfaat tidur malam yang boleh anda peroleh tiap harinya. Tips kesehatan kali ini akan mendedahkan beberapa fakta yang akan membuat seseorang berhenti begadang tiap malamnya. Tips kesehatan, berikut ini bahaya begadang bagi kesehatan otak anda:

Berisiko Besar Terkena Penyakit Alzheimer Serta Kelainan Saraf Lain-lain. Menurut kajian terbaru yang dilakukan oleh Maiken Nedergaard, MD, DMSc. dari Pusat Perubatan University of Rochester Medical Center, saat tertidur pulas pada malam hari, organ otak akan bekerja maksimum unuk membuang racun serta sisa-sisa aktiviti saraf yang terkumpul di organ otak selama bekerja seharian. Tumpukan racun serta sisa-sisa aktiviti saraf inilah yang menjadi penyebab penyakit Alzheimer serta kelainan pada saraf. Hal inilah yang menjadi alasan kuat, tidur pada malam hari lebih berperanan penting daripada begadang tiap malamnya.

Saat seseorang tertidur pulas pada malam harinya, organ otak akan mengecut hingga 60 persen. Hal ini akan membuat cairan pada tulang belakang otak dapat mengalir lancar. Cairan pada tulang belakang otak berperanan dalam hal membuang sampah serta racun yang terkumpul di otak ke dalam sistem peredaran darah serta hati seseorang untuk ditapis. Semua proses diatas, akan berjalan maksimum, saat seseorang tertidur pulas serta nyenyak pada malam hari. Jadi, masihkah hobi begadang tiap malam tetap anda lakukan, selepas membaca pelbagai fakta tentang tidur malam tersebut ? Semoga artikel dari tips kesehatan kali ini akan memberi manfaat besar dalam meningkatkan kualiti kesehatan para pembaca.

0 komentar:

Posting Komentar