Jumat, 24 Oktober 2014

6:30:00 PM
Pagi hari merupakan menjadi waktu yang tepat untuk memulakan aktiviti. Menurut keyakinan masyarakat Jawa, bangun di pagi hari merupakan sebuah kemestian. Kalau tidak, rezeki kita akan diambil ayam. Terdengar aneh memang, namun kebiasaan bangun di pagi hari ternyata tidak hanya menjadi falsafah orang Jawa, melainkan juga merupakan kebiasaan orang-orang yang berjaya dunia.
Nah, berikut ini terdapat 7 orang berjaya dunia yang juga mempunyai kebiasaan bangun di pagi hari. Mereka pun menyempatkan diri untuk melakukan kebiasaannya tersendiri di waktu tersebut. Siapa dan kegiatan apa saja yang mereka lakukan tersebut?

1. Barack Obama
Presiden negara super power, Barack Obama menjadi salah satu dari orang berjaya dunia yang terbiasa bangun pagi. Sebelum berangkat ke pejabat pada pukul 8.30 atau 9.00, Obama pun menyempatkan diri untuk melakukan aktiviti-aktiviti seperti membaca akhbar ataupun sarapan bersama keluarga.

2. Michelle Obama
Seperti suaminya, Michelle Obama juga mempunyai kebiasaan untuk bangun di pagi hari. Di waktu tersebut, dia pun terbiasa untuk mengurus anak-anaknya. Dia pun mengaku terus berlatih untuk memulakan hari di waktu yang lebih awal. Malah kalau tidak bangun pagi, Michelle mengaku kalau dirinya bisa saja mengalami kemurungan.

3. Steve Reinemund
Bekas Ketua Pegawai Eksekutif Pepsi, Steve Reinemund juga mempunyai kebiasaan untuk memulakan aktiviti di pagi hari. Bahkan Reinemund terbiasa untuk lari pagi hingga sejauh 6 kilometer pada pukul 5 pagi.

4. Margareth Tatcher
Mantan Perdana Menteri Inggeris, Margareth Tatcher juga mengaku sebagai salah satu orang yang bangun di pagi hari. Kebiasaan tersebut pun terus dilakukannya walaupun dia juga dikenali sebagai sosok yang hanya tidur selama empat jam setiap harinya. Di pagi hari, dia pun akan berlatih pidato dengan pembantu peribadinya.

5. Steve Jobs
Sosok pengasas Apple, Steve Jobs juga termasuk dalam senarai orang berjaya yang terbiasa bangun di pagi hari. Sebagai orang yang cukup nyentrik, Jobs ternyata juga mempunyai kebiasaan yang menarik di pagi hari. Pernah suatu ketika Jobs mengatakan kalau dalam 33 tahun terakhirnya dia selalu berdiri di depan kaca dan bertanya kepada dirinya sendiri tentang bagaimana jika hari itu adalah hari terakhirnya. Dan setiap kali berkaca, dia pun merasa kalau dirinya perlu melakukan perubahan.

6. Simone de Beauvoir
Simone de Beauvoir, seorang penulis berbangsa Perancis juga menjadi salah satu morning people. Wanita yang meninggal pada tarikh 14 April 1986 ini pernah mendedahkan kalau dirinya selalu mengawali hari dengan secangkir teh. Setelah menghirup tehnya, dia pun boleh bekerja membuat tulisan.

7. Robert Iger
Lelaki bernama lengkap Robert Allen Iger ini juga tidak ketinggalan untuk selalu bangun bagi. Dia pun mengaku kalau dirinya terbiasa bangun pada pukul setengah lima di pagi hari. Pagi hari, ujarnya, merupakan masa yang tepat untuk mengisi ulang bateri dalam dirinya. Pelbagai aktiviti kecil pun biasa dilakukannya di pagi hari, di antaranya adalah bersenam kecil, membaca akhbar, melihat e-mel, internetan ataupun menonton acara di TV.

Nah makanya Sobat Studentpreneur, jangan malas bangun pagi. jangan lupa

0 komentar:

Posting Komentar