Jumat, 10 Oktober 2014

1:30:00 PM
Melakukan kawalan terhadap gandingan merupakan sebahagian dari rawatan motor agar kita dalam memandu tetap selesa dan aman. Kawalan gandingan motor boleh berupa menetapkan. Salah satu menetapkan gandingan kerana tarikan gandingan yang berat, tali kabel gandingan putus dan lain sebagainya.

Menetapkan gandingan tidak asal menetapkan, memutar - mutar baut dan sebagainya. Bagi yang tidak pernah utak-atik motosikal, menetapkan gandingan merupakan aktiviti atau pekerjaan yang asing. Berikut ini kami bahagikan tips cara menetapkan gandingan motor. Sebelum kita menetapkan gandingan kita perlu mengetahui jenis - jenis gandingan pada motor.

Cara Menetapkan Sistem Klac Manual
Cara menetapkan gandingan jenis manual boleh kita lakukan pada tangkai gandingan atau mur tetapan dibahagian tab mesin, kerana gandingan jenis ini menggunakan tali gandingan.

Menetapkannya cukup memainkan baut / mur penyetel sesuai keinginan, yang penting ada jarak bebasnya. Kenapa harus ada jarak bebasnya? Supaya gandingan tidak menekan / bekerja semasa kita lepas tangkai gandingan.

Ingat juga jangan terlalu lebar jarak bebasnya, yang ada nanti gandingan tidak bekerja semasa menekan tangkai gandingan. Menetapkan gandingan tanpa ada jarak bebas menyebabkan gandingan slip sehingga umur kampas kopling berkurang atau cepat haus.

Sistem Klac Auto
Gandingan jenis ini tidak menggunakan tangkai gandingan dan tali gandingan, tapi menggunakan gandingan ganda. Cara menetapkannya:

-Kendorkan mur pengunci tetapan
-Putar baut tetapan sampai mentok kanan
-Putar balik baut tetapan kiri kira - kira satu atau satu setengah pusingan bergantung tetapan yang dikehendaki
-Pastikan pedal operan gigi ada jarak bebasnya, dengan menekan kebelakang Tetapan anda yakin, mengetatkan kembali mur pengunci bolt tetapan sambil menahan baut tetapan, teslah dengan mengoper gigi, lakukan langkah diatas, sampai anda yakin tetapan pas.


0 komentar:

Posting Komentar