Kamis, 30 Oktober 2014

8:35:00 AM
Memiliki kulit putih mulus merupakan idaman semua orang, tidak memandang lelaki atau wanita yang memperhatikan penampilannya. Kerana dengan kulit yang putih mereka akan tampil dengan lebih percaya diri. Untuk mendapatkan kulit yang putih, banyak orang yang mengeluarkan biaya mahal untuk membeli produk pemutih kulit atau dengan melakukan rawatan di salon kecantikan. Padahal produk-produk pemutih yang di jual dipasaran belum tentu selamat digunakan. Sebenarnya cara memutihkan kulit tangan dan kaki boleh dilakukan secara semula jadi. Dengan cara semula jadi tentunya lebih selamat untuk kesihatan kulit, walaupun hasilnya tidak secepat menggunakan produk pemutih yang dijual.

Cara memutihkan kulit tangan dan kaki secara semula jadi boleh dilakukan dengan menggunakan bahan yang mudah didapati di pasar raya atau pasar tradisional. Tentunya lebih murah berbanding dengan anda harus membeli produk pemutihan kulit. Kerana harganya boleh mencapai ratusan ribu dan belum tentu selamat untuk kesihatan kulit anda. Berikut ini kami sajikan beberapa cara memutihkan kulit tangan dan kaki yang boleh digunakan di rumah. Cara tersebut boleh dilakukan pada sela-sela kesibukan anda kerana caranya juga cukup mudah.

 
Berikut Cara-cara Memutihkan Kulit Tangan dan Kaki:

 
1. Menggunakan Bengkoang
Buah yang satu ini memang sering digunakan untuk membuat produk kecantikan. Kerana selain kaya akan vitamin juga mempunyai kandungan air yang banyak. Buah ini dapat dimanfaatkan untuk memutihkan kulit badan dengan cepat. Cara memutihkan kulit tangan dan kaki menggunakan bengkoang cukup sederhana. Caranya, ambil bengkoang yang sudah di cuci bersih kemudian kupas dan parut sampai halus. Kemudian parut bengkoang digunakan untuk lulur tangan, kaki atau bahagian badan yang diingini. Selepas itu biarkan selama 20 hingga 30 minit dan bilas menggunakan air hingga bersih. Jika dilakukan secara rutin dan cermat dan teliti, maka anda akan mendapatkan kulit yang indah, putih dan sihat.

2. Menggunakan Limau nipis
Limau nipis selain kaya akan kandungan vitamin C juga mengandungi zat antioksidan yang sangat baik untuk kulit. Cara memutihkan kulit tangan dan kaki secara semulajadi dengan oren cukup mudah. Caranya, ambil limau nipis yang sudah dicuci kemudian belah menjadi 2 bahagian. Kemudian gosok-gosokkan pada tangan dan kaki secara perlahan-lahan. Setelah itu biarkan sampai kering atau kurang lebih 15 hingga 20 minit dan bilas dengan air hingga bersih. Selain untuk memutihkan kulit ternyata limau nipis boleh digunakan untuk menurunkan berat badan, menyembuhkan jerawat dan untuk mengecilkan liang-liang.

3. Menggunakan Ampas Kopi
Cara memutihkan kulit tangan dan kaki juga boleh memanfaatkan hampas kopi. Caranya dengan membancuh kopi tersebut dan membiarkan hingga sejuk. Selepas itu tapis hampas kopinya kemudian ditambah madu murni, aduk hingga berubah menjadi pes. Selepas itu, gunakan sebagai scrub pada bahagian tangan dan kaki atau bahagian tubuh lain. Biarkan selama 10 hingga 15 minit dan bilas dengan air hingga bersih. Cara memutihkan kulit tangan dan kaki secara semulajadi dengan hampas kopi sudah terbukti selamat dan jika dilakukan secara rutin dapat menghasilkan kulit yang putih.

0 komentar:

Posting Komentar