Jumat, 31 Oktober 2014

5:30:00 PM
Bagi beberapa orang mempunyai badan yang kurus merupakan hal yang dapat mengganggu penampilan dan kelihatan kelihatan tidak menarik. Banyak cara untuk menggemukkan badan dengan cepat, tapi belum tentu berjaya. Pertama-tama anda perlu menetapkan berat ideal yang tentunya sesuai untuk hidangan tubuh anda.

Mempunyai berat badan ideal adalah idaman setiap orang. Selain enak dipandang, juga terkesan sihat. Menurut para ahli, berat badan ideal harus disesuaikan dengan tinggi badan tiap orang. Jadi tidak boleh terlalu kurus atau terlalu gemuk. Banyak dari kita yang mempunyai masalah dalam menaikkan berat badan ideal. Berat badan yang sesuai boleh ditambah dengan meningkatkan massa otot, bukan lemak tubuh.

Beberapa Faktor Punca Susah Untuk gemuk

  • Gangguan Metabolisme Tubuh: Orang yang berbadan kurus mempunyai kerja metabolisme yang terlalu cepat. Jadi seberapa banyak dia makan, akan cepat dibakar badan menjadi tenaga. Jika ada gangguan pada metabolisme tubuh sebaiknya anda rujuk pada doktor untuk mengubatinya. 
  • Tidak Pernah Mengeluarkan Racun Dalam Tubuh (Detoks): Salah satu hal yang dapat menggangu berat badan kita adalah kerana adanya kotoran dalam usus kita. Makanan yang kita ambil setiap hari boleh menimbulkan kerak atau najis di usus kita, sehingga penyerapan enzim, vitamin dan nutrisi tidak dapat diserap secara baik oleh tubuh kita. Hal ini boleh diatasi jika anda melakukan detosifikasi ideal satu bulan sekali. 
  • Punca Keturunan: Silahkan anda cuba melihat orang tua atau saudara anda. Adakah yang gemuk? Jika tidak ada berarti itulah penyebabnya. Tetapi semua itu boleh diatasi jika anda mahu berusaha mengikuti tips dibawah ini:

Inilah beberapa cara yang boleh anda lakukan untuk menggemukkan badan:

  1. Makan teratur tiga kali sehari. Biasakan sarapan, makan tengah hari dan makan malam tepat waktu. 
  2. Menambah hidangan makan. Tambahlah hidangan makan anda dari sebelumnya dan perhatikan nilai pemakanan dan pengambilan makanan. Keperluan kalori setiap harinya 2200 kalori untuk lelaki dan 1900 kalori untuk wanita. Menambah hidangan makan, juga akan menambah kalori yang anda diperlukan. 
  3. Minumlah susu 2 gelas sehari. Protein dalam susu bermanfaat untuk membina rangkaian otot dan kalsiumnya membantu untuk menguatkan tulang. 
  4. Rehat yang cukup. Tubuh kita memerlukan rehat 8 jam tiap hari, berehat dengan cukup akan mempercepatkan proses menggemukkan badan. 
  5. Kurangkan merokok dan begadang. Perbanyak minum air putih. Air putih dapat membantu meneutralkan racun dalam tubuh. Standarnya minum air putih 8 gelas tiap hari. 
  6. Kunyah makanan dengan lembut untuk memudahkan kerja lambung di dalam perut. 
  7. Konsumsilah putih telur 1 kali sehari. Olah raga yang rutin boleh membuat tubuh lebih aktif sehingga kita butuh tambahan tenaga iaitu makanan.

Beberapa Ramuan Alami Untuk Menaikkan Berat Badan
Bahan-bahan:

     - Kunyit 2 ons.
     - Daun pepaya 2 helai.
     - Kelapa tua 1/2 butir.
     - Gula aren secukupnya.
     - Air putih 1 liter.

Caranya: Kupas kunyit, lalu cuci bersih dan di parut. Daun pepaya dicuci bersih lalu diparut. Kelap tua dicuci bersih dan diparut. Lalu campurkan parutan kunyit dan daun pepaya, siramkan dengan air 1/2 liter. Setelah itu peras airnya dan taruh di dalam gelas. Seterusnya tambahkan Paruta kelapa dengan air 1/2 liter dan peras airnya lalu campur semuanya ke dalam satu gelas. Selepas itu rebus airnya sampai matang.

Minumlah selagi hangat sebelum tidur, lakukan lah secara rutin. Cukup sekian tips dari saya tentang cara menggemukan badan secara cepat.

0 komentar:

Posting Komentar