Rabu, 15 Oktober 2014

1:00:00 PM
Konsep Smart Home adalah konsep yang sedang ramai diperbincangkan di mancanegara. Allied Market Research menganggarkan bahawa pasaran untuk bangunan rumah atau bangunan dengan konsep "smart" telah mengalami lonjakan nilai mencapai US $ 7 Bilion.

Angka tersebut dijangka akan terus berkembang menjadi US $ 35.5 bilion pada tahun 2020, yang mana mewakili CAGR (Compound Annual Growth Rate) hingga sebesar 29.5%. Pada tempoh yang sama, wilayah Asia-Pasifik dijangka akan mengalami pertumbuhan tertinggi, yakni 37.7%.

Di Indonesia sendiri konsep ini masih terhitung baru, khususnya kerana masih banyak salah faham yang beredar tentang definisi konsep ini.Smarthome merupakan suatu idea di mana pemilik rumah boleh menetapkan semua bahagian di rumahnya dengan menggunakan sistem yang bersepadu ke telefon pintar atau alat lain. Ini bertujuan untuk meningkatkan kualiti hidup para penggunanya.

Melihat trend ini, Lamudi (portal hartanah global yang memberi tumpuan khususnya pada pasaran negara berkembang) berbincang dengan PongkySuhendro, Pengarah Indotorc, sebuah syarikat tempatan yang terjun ke perniagaan Smarthome. Menurut Suhendro, Smarthome tidak hanya menawarkan ciri keselamatan tetapi lebih dari itu. Mulai dari pengurusan rumah yang baik, serta aspek lain yang termasuk di dalamnya, seperti keselamatan, penjimatan tenaga dan kawalan penuh atas apa yang berlaku di rumah anda.

Apalagi, kini tak boleh dinafikan bahawa keselamatan menjadi perkara yang paling penting bagi majoriti pelanggan. Seperti diungkap 2014 State ofSmarthome, 90% responden tertarik dengan gagasan Smarthome kerana ciri keselamatannya untuk personal dan keluarga di rumah.

Smarthome juga memberikan keselesaan rumah berasaskan teknologi. Segalanya menjadi serba praktikal dan mudah. Ingin menghidupkan AC sebaik sahaja pulang kerja? Atau meredupkan lampu tanpa bangun dari sofa ruang keluarga? Anda boleh melakukannya dengan hanya menekan butang pada telefon pintar anda.

Alhasil, sejumlah syarikat mula mengembangkan produk mereka untuk memenuhi permintaan pasaran akan Smarthome. Contohnya Google, yang pada tahun ini merogoh kocek sebesar US $ 3.2 bilion untuk membeli Nest Labs. Termasuk, Apple yang dikhabarkan tengah mengembangkan platform pengelola pelbagai peralatan di rumah, seperti: lampu, kunci, dan lain sebagainya.

Di Indonesia sendiri, konsep Smarthome ini pun dibangunkan oleh Indotorc, mulai dari Smoke Sensor, Siren, Thermostat, Motion Sensor, sensor HEM, hingga Wireless Camera. Semua peranti ini berhubung satu sama lain menggunakan rangkaian tanpa wayar ke Smart Box-yang mana berfungsi sebagai pelayan yang mengatur seluruh sistem.

Walau konsep Smarthome dinilai terlalu mahal untuk diwujudkan, Indotorc justru mendakwa sebaliknya.Untuk seluruh pemasangan, kos yang dikenakan hanya berkisar Rp 20 juta.Dengan mempertimbangkan faktor keselamatan dan keselesaan, harga tersebut dianggap masih sangat berpatutan.

Saat ini, sasaran Smarthome kebanyakan ditujukan untuk level komersial seperti bangunan tinggi dan pejabat. Namun dalam masa yang singkat, teknologi ini dijangka akan segera dilaksanakan oleh para end-user.

0 komentar:

Posting Komentar