Selasa, 28 Oktober 2014

11:30:00 AM
Bencana alam telah mempengaruhi jalannya sejarah sepanjang zaman, menyebabkan kelaparan, kehilangan nyawa, dan dalam kes-kes yang melampau, hancurnya seluruh peradaban. Berikut ini Bencana alam yang menurut kami adalah bencana yang paling aneh yang pernah terjadi di bumi.

Hailstorms Mematikan, Bangladesh, 1986

Hailstorm atau Hujan ais bukanlah kejadian yang jarang berlaku, tetapi sebahagian besar hujan ais hanya membawa ais-ais bersaiz kecil dan relatif tidak berbahaya. Namun sesekali dalam keadaan yang tepat, ais yang dihasilkan dapat mencapai lingkar yang jauh lebih besar. Hujan ais terbesar yang pernah tercatat adalah hujan es yang jatuh di bandar Gopalganj, Bangladesh pada musim semi 1986.

Mencapai saiz lebih dari 2 kilogram, menewaskan lebih dari 92 orang dan ternakan, kerosakan pada pohon-pohon, menghancurkan tanaman, dan meratakan tempat tinggal. Walaupun anda mungkin pernah mencari hujan ais dengan saiz besar dalam hidup anda, tapi hujan es itu tidak menyebabkan kematian. Inilah yang merupakan sebahagian daripada apa yang membuat hujan es di bangladesh ini begitu aneh.

Gempa di New Madrid, Missouri, 1811-1812

Sementara bahagian Barat Amerika Syarikat lebih dikenali terdedah gempa, sebahagian besar Midwest juga berada di sepanjang garis patahan, dan sementara tidak sangat aktif, namun saat patahan itu bertingkah, ia melakukannya dalam skala besar. Mujurlah sahabat anehdidunia.com, pada saat itu, kawasan yang paling teruk yang terkena gempa itu, jarang penduduknya, begitu sedikit orang meninggal, namun kesan geologinya cukup aneh dan meluas. Celah-celah besar membahagikan tanah, dan getaran dari gempa menyebabkan sungai Mississippi mengalir mundur (walaupun sementara). Namun ada kesan permanennya juga, yang merubah lanskap Midwest. Tebing-tebing sepanjang sungai hancur, sungai mengering dan terganggu, dan aliran sungai berubah dengan terciptanya Kentucky Bend.

Beberapa tasik langsung diisi dengan tanah seiring naiknya daratan, dan lain-lain seperti Reelfoot Lake di Tennessee terbentuk apabila tanah tiba-tiba tenggelam. Dan bukan hanya midwest yang merasakan gempa, kerosakan juga dilaporkan di New England, dengan loceng gereja berbunyi sendiri di Boston dan laluan pejalan kaki retak di Washington DC. Banyak proses geologi yang lambat dan mengambil berjuta-juta tahun untuk terjadi, sehingga jarang untuk melihat seperti pembentukan semula yang dramatik sebuah lanskap selama suatu tempoh masa yang singkat.

Serbuan Ular, St Pierre, Martinique, 1902

Kombinasi fenomena geologi dan fenomena semula jadi menyebabkan kejadian aneh terjadi pada tahun 1902. Aktiviti gunung berapi di "Bald Mountain" (dipasang Pelee) di Martinique mengalami peningkatan, begitu sedikit orang yang memperhatikan ketika gegaran dan vent-holes mulai berlaku pada bulan April. Pada bulan Mei, bagaimanapun, hujan abu turun dan bau mengerikan belerang meresap di udara, memaksa beribu-ribu ular fer-de lance turun gunung. Ular-ular berbisa ini menyerbu masuk ke bandar st pierre, menewaskan lebih dari 50 orang dan haiwan yang tak terhitung jumlahnya sebelum sebahagian besar dihancurkan oleh tentera.

The Guerin Sugar Works, dua km sebelah barat laut dari St Pierre, juga terjejas apabila diserang oleh kawanan semut berbintik-bintik dan lipan kaki panjang yang menyebabkan kemalangan pada kuda-kuda. Malangnya, menenangkan dan mengamankan haiwan dan manusia dari serangan serangga tidak akan membuat banyak perbezaan, 2 hari kemudian gunung berapi menghantar awan piroklastik ke seluruh bandar dan membunuh semua, kecuali dua dari 30,000 penduduk St Pierre.

Letusan Krakatau, Indonesia, 1883

Krakatau adalah salah satu gunung berapi yang paling aktif di dunia, dan pada tahun 1883 meletus dan menjaadi salah satu peristiwa gunung berapi paling dahsyat dalam sejarah, menewaskan puluhan ribu dengan abu, lava, dan tsunami besar. Gunung berapi meletus setiap saat, jadi mengapa letusan krakatau ini aneh? Keanehannya pada ledakannya. Suara letusan ini tercatat sebagai suara paling keras yang pernah dilaporkan sepanjang sejarah dan terdengar hampir 2,000 batu jauhnya di Perth, Australia.

Masuk akal bahawa letusan krakatau sangat keras, kerana letusan itu juga memusnahkan dua pertiga dari pulau Krakatau serta menghancurkan pulau-pulau kecil lain di sekitarnya. Kesan letupan itu dirasakan di seluruh dunia, dengan gelombang, debu dan gelombang kejutan yang membuat perjalanan jauh dari tapak. Juga menarik untuk dicatat adalah bahawa debu dari letupan menyebabkan apa yang disebut "bulan biru" terus-menerus selama hampir dua tahun.

Letupan Tunguska, Rusia, 1908

Di pagi hari bulan Jun 1908, sebuah letupan menggegarkan padang gurun Siberia, membakar dan meratakan ribuan batu kawasan hutan. Namun, walaupun keamatan letupan, dianggarkan 1,000 kali kekuatan bom yang jatuh di Hiroshima, tidak ada bukti dari apa yang menyebabkannya. Para saintis menduga sebuah komet atau asteroid memasuki atmosfera yang harus dipersalahkan, tetapi tidak ada kawah kesan dan tidak ada serpihan dari komet atau asteroid yang pernah dijumpai, sehingga sukar untuk membuktikan secara muktamad teori mereka.

Namun akhir tahun 2001 para saintis akhirnya mampu menyelesaikan misteri bencana alam ini. Sebuah pasukan saintis Itali menggunakan catatan seismik, kesusasteraan awam dan laporan saksi mata untuk dapat menentukan orbit yang mungkin untuk objek yang meletup, yang menyebabkan mereka meyakini bahawa objek tersebut kemungkinan adalah asteroid low-density yang meletup di udara, tidak pernah mencapai tanah tetapi menghantar gelombang kejut mematikan sebagai gantinya.

Tri State Tornado, Missouri, Illinois, Indiana, 1925

Tornado regular saja cukup berbahaya, namun tornado yang melewati tiga negara bahagian Amerika Syarikat ini pada bulan Mac 1925 membuat tornado-tornado lain lain menjadi kurang mengerikan. Tornado ini ber'wisata 'lebih dari 219 batu (352 km) dan merupakan salah satu yang terkuat yang pernah tercatat, menetapkan standard untuk level 5 pada skala Fujita. Teori tentang tornado dan badai supercell menunjukkan bahawa perjalanan tornado sejauh ini tidaklah mungkin, tetapi laporan mengesahkan bahawa tornado ini ternyata memang melintasi tiga negara bahagian yang berbeza tanpa henti, menewaskan hampir 700 orang, mencederakan lebih daripada 2,000 orang dan kerugian materi pada saat itu dianggarkan sebanyak $ 16.500.000.

Serbuan Gajah-Gajah Hutan Chandka, India, 1972

Musim semi 1972, memanjangkan kemarau di kawasan hutan Chandka. Keadaan menjadi lebih buruk kerana kawasan itu kemudian dilanda gelombang panas yang membakar. Hal ini menyebabkan gajah tempatan, biasanya jinak dan tidak menjadi ancaman bagi manusia di kawasan itu, mengamuk kerana kekurangan air dan makanan, menjadi bahaya bagi petani tempatan, begitu banyaknya gajah sehingga banyak orang yang takut untuk meninggalkan rumah mereka. Sahabat anehdidunia.com situasi bertambah buruk di musim panas dan gajah-gajah yang kepanasan akhirnya mengamuk dan menyerbu serta menghancurkan lima desa yang berbeza, menyebabkan 24 kematian dan menghancurkan segala sesuatu di jalan mereka. Yang cukup menarik, daerah ini, yang hari ini cukup basah, sekarang menjadi kawasan simpanan gajah di mana pelancong boleh melihat gajah dari jarak dekat di kawasan itu.

Great Smog, London, 1952

Smog adalah smoke (asap) + Fog (kabut). Walaupun ini bukan peristiwa yang sepenuhnya alami, persekitaran memang memainkan peranan besar dalam rantai peristiwa ini. Pada awal Disember 1952, kabut tebal dan sejuk melanda kawasan London. Kerana dinginnya, untuk menghangatkan suhu, penduduk London mula membakar arang batu untuk memanaskan rumah mereka. Pencemaran yang dikeluarkan oleh pembakaran arang batu tidak lepas hilang ke atmosfera, namun terperangkap oleh lapisan penyongsangan yang dibentuk oleh massa padat udara sejuk yang menggantung di atas bandar.

Pencemar ini terkumpul selama empat hari hingga kabut asap menjadi begitu tebal sehingga memandu di jalanan menjadi mustahil. Tinggal di dalam bilik juga tidak lebih baik, kerana asap dengan mudah memasuki rumah walaupun konsert pun dibatalkan kerana penonton tidak boleh melihat panggung saking tebalnya asap. Pada saat itu, tidak ada panik besar atas kabut asap. Namun di minggu-minggu akan datang, lebih daripada 4,000 orang meninggal, dan 8,000 lain menyusul dalam bulan-bulan akan datang, semua akibat masalah pernafasan yang disebabkan atau diburukkan lagi oleh pencemaran. Barulah setelah itu pada tahun 1956 dinaikkan pangkat kegiatan Clean Air Act, dan orang-orang menjadi lebih sedar akan pengaruh perbuatan mereka pada lingkungan yang seterusnya merugikan mereka sendiri.

Tasik Nyos, Cameroon, 1986

Doktor dan saintis bingung ketika pada bulan Ogos 1986 hampir 1,800 orang ditemui mati, serta ribuan ternak dan binatang liar. Badan mereka tidak menunjukkan tanda-tanda trauma lahiriah, penyakit, atau racun yang boleh menyebabkan kematian. Dengan bantuan dari para saintis dari seluruh dunia, ditetapkan bahawa tasik setempat yang bernama tasik Nyos yang terbentuk di kawah gunung berapi adalah penyebab yang paling mungkin dari kematian beribu-ribu manusia dan binatang ternak tersebut Tasik Nyos. Baca lebih lanjut Misteri Lake Nyos Danau Pembunuh

Tahun tanpa musim panas, Eropah, Amerika dan Kanada, 1816

Pada hari ini di mana pemanasan global dan gelombang panas berlaku, mungkin akan sukar untuk membayangkan musim panas di mana salji masih jatuh pada bulan Jun, tetapi bagi mereka yang tinggal di Amerika Syarikat timur laut, Kanada dan Eropah pada tahun 1816, itu adalah kenyataan. Masalah bermula pada awal Mei ketika salji membuat banyak tanaman termasuk tanaman pangan yang seharusnya tumbuh, menjadi mati dan seterusnya menyebabkan kekurangan pangan terutama di Eropah di mana kelaparan menyebabkan rusuhan.

Dua badai salju besar menyelimuti Kanada dan New England pada bulan Jun, yang menyebabkan kerugian besar pada kehidupan, dan cuaca sejuk berlangsung hingga Julai dan Ogos, walaupun suhu sering berganti-ganti antara sejuk dan panas walaupun dalam hari yang sama. Gelombang sejuk aneh ini terutama disebabkan oleh letusan gunung berapi (tambora, indonesia) yang berlaku pada tahun sebelumnya, menyebabkan apa yang dikenali sebagai musim sejuk gunung berapi. Jadi hati-hati apa yang anda inginkan pada saat anda ingin hari-hari musim panas anda menjadi sejuk.

0 komentar:

Posting Komentar