Senin, 17 November 2014

3:00:00 PM
Banyaknya pengguna peranti Android membuat banyak menarik perhatian penjenayah siber untuk melakukan pelbagai aksi jenayah seperti pencurian data dengan memasukkan program jahat atau yang dikenal dengan malware dalam sebuah aplikasi digital.

Bukan hal yang mustahil bila para penjenayah siber boleh melakukan pencegatan mesej, mencuri maklumat peribadi, memantau panggilan telefon, bahkan ditoreh mikrofon telefon bimbit yang anda gunakan.

Saat ini penggunaan telefon bimbit atau tablet sudah layaknya seperti komputer peribadi yang boleh digunakan sebagai alat untuk menyimpan data-data yang sifatnya peribadi. Kerana itu, untuk melindungi data-data tersebut yang ada di telefon atau tablet Android, ada baiknya bila anda mengambil langkah segera untuk mengelakkan ia. Berikut tipsnya:

1. Download aplikasi dari kedai aplikasi rasmi
Apabila anda ingin memuat turun aplikasi Android, sebaiknya anda download dari kedai aplikasi rasmi dan punya kredibiliti dalam hal keselamatan, seperti misalnya Google Play Store, Samsung, Amazon atau dari kedai aplikasi yang disediakan oleh syarikat pembekal telekomunikasi.

Kerana biasanya pihak kedai aplikasi rasmi sudah melakukan penilaian atas setiap permohonan yang mereka penerbitan. Apabila ternyata ditemukan adanya program jahat dalam permohonan tersebut, maka mereka akan meminta pada pihak pemaju untuk menghilangkannya atau bahkan tidak memberi izin penerbitan aplikasi tersebut.

2. Berhati-hati dengan permohonan yang mencurigakan
Walaupun aplikasi yang akan anda download ada di kedai aplikasi rasmi, namun anda tetaplah harus waspada kerana terkadang ada juga aplikasi palsu yang seakan-akan kelihatan seperti aplikasi asli.

Sebagai contoh adalah aplikasi yang mengatasnamakan BlackBerry Messenger (BBM) untuk Android yang muncul di Google Play Store pada September 2013. Permohonan tersebut dipastikan palsu, dan anehnya, ada lebih dari 100 ribu orang yang tertipu kerana telah memuat turunnya. Padahal aplikasi itu tidak lebih dari sebuah perkhidmatan spamming.

Apabila anda mencari adanya sebuah aplikasi yang mencurigakan, sebenarnya ada beberapa cara yang boleh anda lakukan untuk menjangka. Lihatlah nama syarikat / pemaju / penerbit yang merilisnya. Aplikasi BBM sudah pasti dikeluarkan oleh BlackBerry Limited, sebagai pemegang jenama BlackBerry dan BlackBerry Messenger.

Selain itu, sebaiknya anda juga membaca ulasan atas permohonan yang dinilai mencurigakan. Jika semua ulasan memuji-muji secara berlebihan, atau struktur bahasanya kurang lebih sama, maka anda patut curiga padanya. Kerana, boleh jadi itu adalah tipuan belaka dari penjahat siber.

3. Elakkan aplikasi bajakan
Ahli keselamatan Bogdan Botezatu, dari BitDefender, memberi amaran akan adanya bahaya yang ditimbulkan dari sebuah aplikasi bajakan dari sumber atau kedai aplikasi yang tidak jelas.

Menurut Botezatu, para penjenayah siber mampu mengambil pakej aplikasi Android yang sah (dengan format .apk), lalu menyusupi program jahat dalam aplikasi tersebut dengan proses yang agak mudah.

Kebanyakan aplikasi bajakan, atau yang diperoleh dari sumber yang tidak jelas, mengandungi beberapa bentuk program jahat. Selain itu, pembajakan juga merupakan bentuk tidak menghormati hak-hak cipta pembuat aplikasi.

4. Tetapan
Google sebenarnya sudah menyediakan pelbagai tetapan pada sistem operasi Android untuk mencegah serangan berbahaya. Android versi 2.2 (Froyo) dan versi di atasnya, pada dasarnya telah menyediakan kemudahan untuk mengimbas program jahat.

Apabila anda memuat turun dan memasang aplikasi dari sumber yang tidak rasmi, Android memberi peringatan atas setiap potensi ancaman. Bagi peranti Android yang menjalankan sistem operasi versi 4.1 atau lebih tinggi, boleh mengakses ciri tersebut dengan masuk ke Settings / Security / Verify apps.

Selain itu, peranti yang menjalankan Android versi 4.2 atau lebih tinggi juga sudah dilindungi daripada kos SMS premium. Akan muncul pemberitahuan jika ada sebuah aplikasi yang cuba untuk menghantar mesej teks menggunakan perkhidmatan premium, di mana anda boleh menentukan sama ada akan meluluskan atau menolaknya. Ciri ini sudah ada di sistem operasi Android dan tidak perlu diaktifkan.

5. Update software terbaru
Apabila sudah tersedia kemas kini perisian (software) pada telefon bimbit anda, pastikan anda akan memuat turun dan memasangnya. Google atau penjual akan terus menggalakkan kemas kini perisian Android untuk memperbaiki celah, meningkatkan prestasi, dan menambah ciri-ciri baru agar membuat peranti lebih selamat.

Untuk menyemak kemas kini perisian ini, anda masuk ke Settings / About phone atau About tablet / System Updates.

6. Pasang aplikasi antivirus untuk Android
Google Play Store juga merupakan rumah bagi ratusan aplikasi antivirus yang menawarkan tambahan lapisan keselamatan. Jika mencari dengan kata "antivirus" di Play Store, maka anda akan mendapati lebih daripada 250 aplikasi.

Syarikat seperti Avast, AVG, BitDefender, Kaspersky, Sophos, Symantec (Norton), dan TrendMicro, merupakan syarikat dan jenama dipercayai di industri serta punya pengalaman panjang untuk urusan perisian antivirus.

Selain itu, pendatang baru Lookout dan TrustGo juga berjaya membina nama mereka sebagai aplikasi antivirus untuk Android. Institusi keselamatan AV-Test pada awal 2013 meletakkan Lookout dan TrustGo sebagai aplikasi antivirus yang baik untuk Android.

0 komentar:

Posting Komentar