Jumat, 10 Oktober 2014

11:30:00 AM
Payudara merupakan organ tubuh bahagian atas dada dari spesies mamalia jantina betina, termasuk manusia. Manusia merupakan satu-satunya mahkluk hidup yang payudaranya tumbuh di tubuh bahagian atas.

Tidak sedikit kaum wanita yang tidak mengerti akan pentingnya menjaga kesihatan dan kecantikan payudara. Padahal, payudara itu sangatlah penting bagi kaum wanita. Payudara berisiko akan kanser payudara jika tidak terawat dengan baik. Seperti yang telah kita ketahui, kanser payudara adalah penyebab kematian kedua di dunia.

Untuk itu, lebih baik mulakan rawatan payudara sejak awal untuk mengelakkan berlakunya risiko kanser payudara.

Cara Mudah Merawat Payudara

1.Gunakanlah Bra Yang Sesuai - Ini sangat penting sekali, untuk itu gunakan bra yang selesa apabila anda pakai, mudah menyerap keringat dan pada saat anda bersenam sebaiknya anda juga menggunakan bra yang khusus untuk bersenam.

2.Lakukanlah Sukan yang berkaitan dengan payudara, misalnya senam ringan dengan tujuan untuk mengukuhkan otot dada. Gerakan senam yang dilakukan setiap hari secara rutin akan membentuk otot-otot dada. Lakukan latihan ini secara berterusan agar mendapatkan hasil yang maksimum.

3.urut payudara - Pijatan ini boleh anda lakukan sendiri. Caranya, gunakanlah minyak essensial hangat (boleh campuran cendana dan kayu manis) lalu mulakan mengurut dari bahu dan belikat supaya ketegangan atau stress hilang. Lalu mulai urut payudara anda secara perlahan kearah dalam selama 15 kali dilanjutkan kearah luar selama 15 kali. Lakukan urut ini secara rutin, seminggu tiga kali. Selepas itu anda boleh terus mandi dengan air panas agar peredaran darah menjadi lancar.

4 Rehat yang cukup - Apa hubungannya payudara indah dan kencang dengan tidur yang cukup? payudara adalah bahagian dari tubuh juga. Jika badan keletihan, seluruh bahagian tubuh yang lain pun ikut keletihan. Mata sembab, kulit kusam, wajah pucat tak sihat, payudarapun ikut merasakan stress, sehingga metabolisme tubuh tidak berjalan dengan semestinya. dan jika ini berlaku, maka lama kelamaan, payudara anda akan menjadi kendur dan turun.

5 Oleskan payudara dengan minyak zaitun untuk menjaga kelembapannya. dan Untuk hasil yang maksimum, lakukan urutan ringan dengan gerakan yang lembut.

6 Jika di akhir hari anda tidak berpeluh berlebihan, elakkan pemakaian sabun di kawasan seputar puting susu (areola) saat mandi. Beberapa jenis sabun boleh membuat kulit di sekitar payudara menjadi kering.

7 Elakkan aktiviti menggosok payudara dengan tuala secara kasar selepas selesai mandi. kerana dengan menggosok secara kasar boleh mengakibtkan puting susu terasa sakit dan perih selepas itu.

Cara Melakukan Penjagaan Payudara Sebelum Melahirkan
1 Sediakan tuala / kapas, minyak kelapa / cream / baby oil

2.Licinkan kedua telapak tangan dengan minyak, kemudian memampatkan puting susu dan sekitarnya dengan menampal kapas / tuala yang dibasahi minyak sekitar 2 minit.

3 Pegang kedua puting susu lalu tarik keluar bersama-sama dan diputar kedalam 20x, keluar 20x.

4 Pangkal payudara dipegang dengan kedua tangan lalu payudara diurit dari pangkal ke puting susu sebanyak 30x.

5 urut daerah areaola sehingga keluar cecair 1-2 titis untuk memastikan saluran susu tidak tersumbat.

6 Berdihkan puting susu dan sekitarnya dengan tuala kering yang bersih.

Cara Melakukan Penjagaan Payudara sesudah Melahirkan

Pengurutan I
1 Letakkan kedua telapak tangan di antara kedua-dua payudara dengan menggunakan telapak tangan, payudara diurut dari bahagian tengah atas menuju bawah, samping kanan dan kiri.

2 selanjutnya dari arah bawah ke tangah (melintang)

3 dari samping diurut kearah atas dan payudara diangkat, kemudian dilepas perlahan-lahan.

Pengurutan II
Telapak tangan kiri menopang payudara kiri dengan jari-jari tangan kanan sisi kelingking mengurut payudara kearah puting susu. lakukan 30x untuk masing2 payudara.

Pengurutan III
sama dengan pengurutan II, tetapi tangan kanan digenggam dan dengan tulang sendi jari diurut dari pangkal menuju ke puting susu.

Merawat Payudara dengan Merangsang Payudara
Mandikanlah payudara dengan air hangat kemudian dengan air sejuk berganti-ganti beberapa kali. Keringkanlah dengan tuala bersih. Payudara adalah salah satu bahagian tubuh kebanggaan wanita. Payudara yang sihat, kencang dan terawat akan membuat wanita lebih percaya diri. Terlebih lagi bagi wanita yang telah berkahwin, hal tersebut akan membuat wanita bangga dan lebih percaya diri di depan suami.

Tetapi untuk mengekalkan kecantikan payudara, memang tidak mudah kerana kulit payudara cenderung lebih nipis dan lembut daripada bahagian tubuh lain. Kulit seputar putting susu atau areola juga lebih sensitif kerana terdapat saraf dibawahnya.

Jika anda ingin menjaga payudara anda tetap terawat dengan baik, maka mulakan sejak awal memperhatikan permasalahan kecil seputar payudara anda. dan jangan lupa untuk mengkonsultasikan ke doktor.

cara mengurut payudara dengan minyak zaitun percuma, urut payudara montok, tips penting merawat organ tubuh sebelum tidur

0 komentar:

Posting Komentar