Jumat, 24 Oktober 2014

11:00:00 PM
Beberapa penemuan dan inovasi muncul dari perang antara Union dan Persekutuan. Konflik yang menewaskan lebih dari 620,000 orang atau kira-kira 2 peratus daripada penduduk AS.

Di saat itu juga merupakan masa kreativiti industri yang besar. Sebuah rekod 5,000 paten dicatat pada tahun 1864, dan tidak semua berkaitan dengan perang.

1. Uang Kertas
Perang Saudara mengubah sistem perbankan AS. Wang kertas menjadi alat pembayaran yang sah untuk pertama kalinya dan "dolar AS" (dinamakan anti-pemalsuan tinta hijau digunakan di bahagian belakang dari notes) yang dikeluarkan oleh kerajaan persekutuan, menukar kertas nota yang diterbitkan oleh bank-bank tempatan di seluruh negeri.

Catatan-catatan tempatan tidak selalu dihormati di berbagai daerah, nota bank yang diterbitkan hanya menerima 90 peratus daripada nilai muka. Catatan baru disokong oleh kerajaan persekutuan. Bahkan, beberapa tentera Gabungan dituntut untuk dibayar dengan dolar AS Union.

2. Makanan tin
Selama perang, makanan disiapkan dan dimakan secara tempatan. Gail Borden, mematenkan susu kental pada 1854 dan ketika perang bermula dia menjual kopi Tentera Laut yang pekat sari.

Pada 1862, puluhan ribu tentera sudah mula makan makanan dalam tin nya, biskut daging, kopi kental dan susu kental. Pengusaha seperti Van Camp, Armour dan Swift memberikan nama pada kacang tin tunggal dan daging.

Ketersediaan baru dari makanan tin membuat tentera serasa dirumah dan merangkumi hal-hal seperti kek udang, blueberry, kornet dan halia.

Makanan tin baru di industri, kemudian dibenarkan untuk penjajahan Australia dan Argentina, di mana pendatang boleh membawa makanan sihat untuk memulakan kehidupan baru mereka.

3. Jam Poket
Selama perang, Timepieces mudah alih adalah barangan mewah. Syarikat Waltham Watch di Massachusetts mencari cara untuk membuat diskaun untuk jam tangan poket mereka, yang membuat jam berpatutan pada masa itu.

Kejayaan pembuatan bertepatan dengan bermulanya perang, dan tentera mula membawa jam tangan ke dalam pertempuran. Di salah satu sisinya boleh dibuat ukiran yang dapat mengingatkan orang-orang tercinta di rumah. Dan juga membolehkan mereka untuk mengikuti jadual teratur kehidupan kem.

4. Mesin Jahit
Pembangunan mesin jahit dibenarkan untuk pengembangan besar dalam segala hal dari khemah pelindung untuk seragam tentera dan selimut.

Hal ini juga menyebabkan kain bersalut khemah terpal kanvas dan getah. Peranti ini mudah alih dan sering dibawa oleh rejimen infantri pada kempen.

5. Standard Saiz
Jika anda ingin sepasang kasut baru, kemungkinan anda akan berkunjung ke tukang kasut tempatan anda. Tetapi sebagai tentera mungkin itu adalah perkara yang sangat sukar dilakukan. Untuk pertama kalinya, saiz kasut standard ditetapkan, bersama dengan saiz untuk seragam.

6. Persenjataan
Revolver enam-peluru dicipta dan dikeluarkan untuk petugas. Juga senapang dan karaben boleh menghasilkan beberapa kali tembakan sebelum mengisi semula.

7. Telegraph
E-mail dari abad ke-19 adalah alat utama baik bagi tentera mahupun akhbar. Penemuan Samuel Morse telah membuat kesan di tahun-tahun sebelum perang, dengan 50,000 batu dari kawat telegraf digantung pada tahun 1860.

Pada bulan Oktober 1861, telegraf membentang dari pantai ke pantai, sehingga menghilangkan perkhidmatan Pony Express. Selama perang, hak patennya dictat untuk meningkatkan jarak dan kekuatan telegraf Morse asli.15.000 batu lain ditambah oleh Tentera Union dan Presiden Lincoln menggunakan telegraf untuk mendapatkan maklumat real-time dari Jeneral.

8. Kapal Perang Steel
Gabungan Angkatan Laut tidak boleh berbuat banyak dengan kapal Kesatuan, sehingga mereka memerlukan senjata-super untuk mengubah keseimbangan kuasa.

9. Jalan REL
Perluasan kereta api dibenarkan tentera untuk memindahkan sejumlah besar barang yang tidak mungkin dibawa sebelumnya. Saat itu adalah perang gaya Eropah pertama yang berjuang dengan kapal wap dan kereta api.

10. Mesin Penuai McCormick s
Ketika perang pecah, pemilik ladang di negara-negara berkembang penghasil gandum, mampu meninggalkan keluarga mereka dan pergi untuk perang tanpa kehilangan mata pencarian mereka.
Dipatenkan pada tahun 1834 oleh Virginian Cyrus McCormick, peranti luar biasa di tahun 1850-an ketika McCormick membina kilang di Chicago. Penjualan meroket selama tahun-tahun peperangan.

0 komentar:

Posting Komentar