Senin, 17 November 2014

1:30:00 PM
Bagi wanita, masturbasi dianggap sebuah hal yang tabu dan tidak layak untuk diperbincangkan. Ya, berbanding dengan lelaki, merangsang diri sendiri dengan sengaja yang dilakukan pada organ seksual untuk memperoleh kenikmatan dan kepuasan seksual ini memang jarang dilakukan oleh wanita.

Selain masih dianggap tabu, melancap juga boleh menimbulkan bahaya untuk wanita. Wanita yang menggunakan jari tangannya untuk masturbasi boleh memasukkan bakteria dan virus ke dalam liang vagina.

Hal ini sebagaimana yang diungkapkan oleh dr Andi Darma Putra, SpOG (K) Warna kegemaran, Staf Pengajar Divisyen Obstetrik dan Ginekologi di RSCM-FKUI. Ia mengatakan bahawa Human Papilloma Virus (HPV) lebih sering dijumpai di permukaan kulit tangan atau organ kelamin. Boleh jadi virus HPV masuk ketika wanita melancap.

Melancap boleh berbahaya bagi wanita. "HPV yang di jari itu boleh masuk ke liang vagina hingga serviks," tutur dr Andi dalam seminar media tentang bahaya HPV.

HPV yang terdapat di jari dan masuk ke vagina memang mempunyai risiko kecil menjadi kanser serviks. Namun, HPV juga boleh menyebabkan kutil kelamin, salah satu jangkitan penyakit kelamin lain. Oleh kerana itu, kalaupun wanita ingin melancap, maka sebaiknya cuci terlebih dahulu tangan hingga bersih. Atau bila ingin menggunakan alat bantu, sebaiknya bersihkan alat bantu itu secara biasa dan jangan tukar pinjam.

0 komentar:

Posting Komentar