Sabtu, 11 Oktober 2014

9:00:00 AM
Mempunyai perut rata dan sixpack merupakan impian semua orang, tidak hanya kaum lelaki namun juga wanita. Dengan mempunyai perut yang langsing tentu saja dapat menambah rasa percaya diri. Namun untuk mendapatkan hasil tersebut, banyak orang melalui jalan segera yang salah seperti berlapar-lapar ria. Ada beberapa tahapan yang boleh anda lakukan

Memperbaiki pola makan
Pola makan merupakan salah satu titik yang sangat penting dalam mengecilkan perut ataupun menurunkan berat badan. Sekeras apapun latihan yang anda lakukan tidak akan memberikan kesan yang maksimum jika pola makan anda masih berantakan. Misalnya saja anda masih tetap mengambil sepuluh potong gorengan setiap hari atau lain. Hadkan sumber protein yang berlemak tinggi atau digoreng, dan gantilah sumber karbo dengan karbo kompleks seperti nasi merah atau oatmeal. Selain itu perbanyak pula mengambil sayur dan buah.

Bakar lemak terlebih dahulu
Jika anda mempunyai perut gendut dan melakukan sit up, maka anda salah strategi. Sit up tidak dapat membakar lemak kerana sit up berfungsi untuk memahat atau membentuk otot perut agar lebih sixpack. Jika anda memaksa melakukan sit up maka boleh saja percuma kerana otot perut anda tidak akan kelihatan akibat tertutup oleh timbunan lemak berlebih. Langkah awal yang perlu anda lakukan adalah membakar lemak terlebih dahulu degan melakukan latihan kardio seperti jogging, berbasikal, atau berenang.

Namun jika anda tidak mempunyai banyak masa untuk melakukan sukan tersebut, maka anda boleh cuba High Intensity Interval Training atau HIIT yang juga dapat membakar lemak secara berkesan.

Lewati sit up dan lakukan dengan latihan berikut ini
Apakah perut anda mula terhakis dan sedikit terlihat perubahannya? Jika iya maka kini sudah tiba masanya untuk memulakan memahat perut anda agar kelihatan lebih indah. Sebaiknya anda jangan terburu-buru melakukan gerakan sit up. Lakukan gerakan multijoint seperti squats atau pull up yang lebih berkesan melatih otot perut dari pada gerakan pengasingan seperti sit up. Selain itu anda juga boleh melakukan bicycle crunch.

0 komentar:

Posting Komentar