Minggu, 12 Oktober 2014

12:03:00 PM


Sahabat, tips kesehatan. Usia remaja merupakan usia emas yang sangat menyenangkan bagi yang pernah mengalaminya. Seseorang boleh lebih produktif dan melakukan pelbagai perkara pada usia tersebut. Bekerja setiap hari atau perjalanan ke mana tidak akan merasa cepat penat dan lelah. Mereka seakan sedikit sekali yang mengambil berat tentang kesehatan tubuh yang dimilikinya. Pelbagai kebiasaan burukpun seakan menjadi perkara yang biasa bagi para remaja pada masa sekarang ini. Mulai sekarang pedulilah tentang tubuh anda. Lalu, apa saja tips tetap sihat di usia remaja atau muda .... ???

Sebahagian besar remaja berfikiran bahawa pelbagai penyakit akan datang menyerangnya, jika usia mereka sudah menginjak masa tua. Anggapan tersebut sebenarnya salah besar, kerana ada bermacam-macam penyakit boleh mengancam tubuh saat usia remaja sekalipun. Tips kesehatan kali ini akan memberikan beberapa tips tetap sehat ketika seseorangmenginjak usia remaja. Berikut ini 7 tips tetap sihat di usia remaja atau muda:

  • Stop Menjemur Tubuh Di Terik Matahari. Matahari pagi tentu sangat baik untuk kesehatan tulang anda. Namun, jangan membiasakan diri terpapar sinar matahari saat siang hari tanpa pelindung matahari. Kerana penyakit kanser kulit boleh menyerang tubuh anda. 
  • Penuhi Pengambilan Kalsium Dan Vitamin D Harian anda. Kedua nutrisi tersebut untuk mencegah pereputan tulang atau osteoporosi yang boleh menyerang para remaja. Sumber vitamin D iaitu sinar mentari dipagi hari serta aneka sayur-sayuran yang bewarna hijau. 
  • Penggunaan Asam Lemak Omega 3 strok dan penyakit jantung lain di usia remaja boleh di cegah dengan mengambil aneka makanan yang mengandung asam lemak omega 3 Sumber asid lemak omega 3 iaitu pada ikan salmon, tuna dan ikan kembung. 
  • Mulai Aktiviti Sihat. Aktiviti sihat yang dimaksudkan iaitu rajin bersenam secara teratur serta menjauhi berbagai kebiasaan tidak menyihatkan seperti merokok dan minum minuman beralkohol. Ini untuk menghindarkan para remaja dari pelbagai penyakit berbahaya yang boleh menyerang tubuhnya. 
  • Mengolahragakan Otak anda. Jenis sukan yang baik untuk kesehatan otak iaitu dengan mengisi teka-teki silang maupun rajim membaca pelbagai buku yang anda sukai. Ini unuk mencegah penyakit alzheimer atau kepikunan awal yang melanda para remaja. 
  • Jaga Berat Badan Tetap Ideal. Ini kerana, para remaja selalu mengambil pelbagai makanan tanpa memperdulikan pertambahan berat badannya. Kegemukan atau obesiti boleh mencetuskan tubuh mudah diserang pelbagai penyakit mematikan seperti jantung dan lain-lain. 
  • Kawalan Pola Makan anda. Mengambil pelbagai makanan yang mengandungi kalori cukup tinggi di tambah kurangnya aktiviti bersenam yang cukup, boleh memberi kesan buruk bagi kualiti kesehatan tubuh anda. Penyakit diabetes jenis 2 merupakan jenis penyakit yang boleh menyerang seorang remaja yang tidak mengawal pola makan dan jarang bersenam.

0 komentar:

Posting Komentar