Jumat, 17 Oktober 2014

10:34:00 AM
Kita boleh dengan mudah sayang, suka, bahkan jatuh cinta kepada seseorang, namun belum tentu boleh menerima dia sepenuhnya. Banyak orang yang merasa yakin dan menyanggupi janji perkahwinan untuk "menerima kelebihan dan kekurangan pasangan", namun kemudian tidak sedikit juga yang bercerai kerana tidak tahan dengan kekurangan pasangannya.

Perkahwinan dan perceraian boleh berlaku kerana banyak hal. Percaya atau tidak, perkahwinan dan perceraian yang dilakukan oleh sepasang suami isteri boleh membawa kesan kepada banyak orang di sekitarnya, terutama anak-anak mereka.

Lantas bagaimana cara untuk mengurangkan kesalahan dalam memilih orang yang benar-benar tepat, agar kita tidak menyesal di kemudian hari?

Ada baiknya, sebelum mengikatkan diri kepada perkahwinan, lakukan langkah-langkah berikut:

1. Ketahui kekurangan pasangan kamu agar kamu boleh memutuskan sama ada kamu dapat menerima kekurangan tersebut atau tidak.

Umumnya, ketika sedang dalam masa awal pacaran, biasanya perasaan kita sedang berbunga-bunga sehingga kita seringkali lupa akan segalanya, terutama untuk yang baru pertama kali merasakan indahnya cinta.

Semua terasa indah, bahkan "tahi kucing pun rasanya seperti coklat". Awalnya kita boleh menerima kekurangan-kekurangan pasangan kita. Tapi, lama kelamaan, seiring dengan berjalannya waktu dan semakin dalamnya hubungan, kekurangannya akan menjadi semakin banyak.

Perlahan tapi pasti, perasaan semakin pudar, tatkala kekurangannya lebih mendominasi kelebihannya.

Untuk kamu yang mencari kesempurnaan dan memasang kriteria tinggi, kamu boleh mempertimbangkannya sama ada dia memang sesuai untuk kamu atau tidak dan apakah kamu siap dengan segala kekurangannya?

2. Beritahu kekurangan kamu kepada pasangan.

Mudah berteori, tapi pasti butuh tahap dan masa, juga strategi. Kalau di awal sudah membongkar semua kejelekan, boleh jadi pasangan impian kamu langsung 'jijik' dan pergi meninggalkan kamu. Namun demikian, bukan bererti kita harus menutup kekurangan kita, kerana jika memang dia mencintai kamu, dia akan menerima kamu apa adanya. Jika tidak, lepaskan. Jika memang jodoh, pasti akan kembali.

3. Bolehkah kamu "membuka diri" untuk pasangan kamu?

Seseorang mungkin boleh mengatakan seribu kata cinta dan bersikap romantis kepada kamu, namun apa kamu dan pasangan kamu sudah bersedia untuk membuka diri dan membiarkan pasangan kamu mengetahui tentang ketakutan, fikiran, keinginan dan kekurangan masing-masing?

Jika kalian merasa tidak selesa untuk melakukan hal tersebut, cuba pertimbangkan lagi, apa benar kamu dan dia sudah bersedia untuk berkahwin? Cuba tanya pada diri masing-masing, apa kamu atau dia yang belum bersedia untuk membuka diri atau malah kalian berdua sama-sama belum siap?

4. Intropeksi diri atau mencari kesalahan?

Cuba telaah antara kamu dan pasangan kamu, apakah kalian boleh sama-sama intropeksi diri atau saling menyalahkan? Atau hanya satu pihak sahaja yang selalu intropeksi sementara yang lain menyalahkan?

Jika kalian dapat saling mengalah dan intropeksi diri setelah tahu kekurangan pasangan masing-masing, maka kalian sudah selangkah lebih dekat ke alam pernikahan.

5. Mengenal perbezaan lelaki dan wanita.

Lelaki dan wanita pada kodratnya berbeza. Lelaki lebih cenderung menggunakan logik dan wanita lebih menggunakan emosi. Meski di zaman yang edan ini, banyak sekali lelaki yang kewanita-wanitaan dan wanita yang kepria-priaan, namun percaya lah kudrat tersebut tidak boleh diubah.

Wanita tidak mudah untuk memberi cintanya, namun begitu dia mencintai seorang lelaki secara mendalam, maka logiknya seakan mati dan dia akan memikirkan kamu walau pun kamu punya banyak kekurangan.

Sedang lelaki, mudah untuk jatuh cinta, namun rasa cinta tersebut juga cepat hilang, terutama jika logiknya sudah tidak dapat menerima kekurangan pasangannya.

0 komentar:

Posting Komentar