Jumat, 10 Oktober 2014

11:23:00 AM
Bila kita dalam kehidupan seharian menggunakan komputer seringkali jika kita berurusan dengan Memory, pastilah kita berurusan dengan RAM. Apa itu RAM? RAM yang merupakan singkatan dari Random Access Memory merupakan sebuah tempat daya tampung untuk berbagai macam data yang sedang anda simpan. RAM biasanya dalam sebuah sistem operasi komputer selalu bekerjasama dengan hardisk. RAM biasanya berperanan dalam membuffer bagi semua aplikasi-aplikasi yang hendak kita jalankan. 
Jika RAM dalam membuffer aplikas-aplikasi tersebut kurang maka boleh dimungkinkan cakera keras juga kepantasan kurang dalam melaksanakan setiap perintah yang anda jalankan pada komputer ataupun laptop. Sedang kelajuan buffer itu sangat berpengaruh pada kelajuan dan kemudahan aplikasi yang anda jalankan. 
Jadi jika terlalu banyak buffer yang tersimpan dalam cakera keras, komputer akan terasa menjadi lambat, dan semakin lambat, disamping itu akan membebankan hardisk dengan kerja yang super berat. Kerana buffer memerlukan akses yang cepat dan berulang-ulang. 
Nah, dikesempatan kali ini saya ingin berkongsi sedikit tips kepada anda tentang cara merawat RAM pada CPU komputer: 
Siapkan pemadam kertas dan berus. 
Jangan lupa cabut kabel power dari plag, 
Pertama cabut RAM (DDR / SDR) di PC anda, Seterusnya bersihkan benkRAM / tempat melekatnya RAM (memori) anda dengan berus, untuk RAM yang tidak terbaca atau terbaca sebahagian, siapkan pemadam pensil. 
Gosok bahagian tembaga yang berwarna yang digunakan untuk menampal pada Motherboard sampai benar-benar tidak ada najis atau ada bekas karat. Setelah selesai tempelkan kembali RAM ke PC, lalu hidupkan PC anda. 
Demikian cara merawat RAM di PC, semoga bermanfaat bagi anda. Terima kasih.

0 komentar:

Posting Komentar