Jumat, 31 Oktober 2014

2:30:00 PM
Dari sebuah kabar berita terbaru Softpedia menyebutkan bahawa Windows 8 akan dihentikan produksinya oleh Microsoft pada akhir Oktober 2014, tepatnya pada tanggal 31 bulan ini. Hal ini dilakukan oleh Microsoft kerana beberapa sebab. Simak alasannya berikut ini.

Windows 8 dianggap oleh Microsoft sudah tidak mempunyai pasaran yang berpotensi lagi. Hal ini dibuktikan berdasarkan kaji selidik seperti yang dilansir oleh meredeka news menyebutkan bahawa sistem operasi Windows 8 hanya boleh merebut bahagian pasaran sebanyak 5.59 peratus daripada komputer yang ada di seluruh dunia pada bulan September lalu.

Sedangkan Windows 7 masih memimpin pasaran dengan peminat mencapai 52,71 peratus di seluruh dunia. Dengan anggaran perolehan komisyen sebanyak 5 peratus saja, hal ini merupakan prestasi yang buruk dari Microsoft.

Walaupun pengeluaran Windows 8 telah dihentikan, namun OS ini masih boleh didapati pada komputer atau notebook yang didalamnya sudah dipasang bawaan Windows 8 kerana lesen untuk OEM.

Dengan dihentikannya Windows 8 ini, Microsoft menggantikannya dengan Windows 8.1 yang akan disediakan untuk menukar kegagalan dari Windows 8. Memang harus diakui bahawa Windows 8.1 ini lebih baik dari Windows 8 dari segi kestabilan dan kembalinya Windows Start Menu walaupun start menu ini akhirnya masuk ke Metro juga .

Windows 8.1 saat ini menduduki pasaran 6,67 peratus selepas Windows XP yang mencapai 23,87 persen.

0 komentar:

Posting Komentar