Minggu, 12 Oktober 2014

3:00:00 PM


Smartphone saat ini menjadi barang yang tidak boleh ditinggalkan, terutama untuk mereka yang bekerja. Smartphone menjadi satu cara yang berkesan, untuk berkomunikasi baik dengan pelanggan atau pelanggan.

Biasanya, kita akan membawa Smartphone di dalam poket seluar dan beg, dan kadang-kadang kita tidak sedar jika skrin atau bahagian belakang Smartphone kita tercalar. Cara yang paling berkesan adalah mencegahnya dengan kaca antigores dan menggunakan lapisan pelindung lain.

Namun terkadang kaca tersebut tidak enak digunakan apabila menyentuh jari, atau kadang-kadang lepas dengan sendirinya setelah beberapa waktu pemakaian. Tapi anda jangan bimbang, di sini kami akan memberikan cara yang praktikal yang boleh anda gunakan untuk menghilangkan calar di skrin Smartphone anda.

Berikut 8 caramenghilangkan goresan pada layar Smartphone yang kami kutip dari Mashable:

1 Pasta gigi
Ambil secuil ubat gigi di atas kapas, lalu tempelkan pada skrin yang tercalar. gosok secara perlahan hingga bekas calar menghilang. Selepas itu lap dengan kapas bersih bekas ubat gigi yang melekat di skrin.

2 Krim pembersihan untuk kereta
  Ada beberapa mereka pembersihan calar di kereta yang boleh anda gunakan, seperti Turtle Wax, 3M, dan produk lain. Dan itu berkesan untuk membersihkan bekas calar di skrin Smartphone. Caranya pun sangat mudah, hanya tinggal mengelapnya seperti di kereta.

3 Kertas kertas pasir
Cara ini berkesan untuk menghilangkan bekas calar di belakang skrin. Namun anda perli hati-hati, jangan menggunakan kertas pasir yang kasar, tetapi gunakan kertas pasir yang sangat halus, dan hanya digunakan pada Smartphone berbahan almunium atau logam lain. Dan dengan menekannya lembut sambil digosok-gosok.

4 Baking soda
Campurkan dua bahagian baking soda dan satu bahagian air, kemudian aduk hingga membentuk pasta. Lalu tempelkan pada bahagian Smartphone yang tercalar. Selepas itu bersihkan dengan kain lembut dan bersih.

5 Bedak bayi
Cara untuk meghilangkan dengan bedak bayi, sama seperti yang telah dijelaskan pada baking soda, iaitu dengan membuat menjadi pes.

6 Minyak sayur
Cara ini adalah cara mudah dan bukan jangka panjang. Cukup satu titik dan gosok di tempat yang tercalar, lalu bersihkan dengan kain lap.

7 Telur dan pottasium aluminium sulfate
Cara ini memang aga sukar, namun tidak ada salahnya untuk dicuba. Caranya dengan mencampurkan kedua bahan ini, lalu dipanaskan hingga 150 darjah Fahrenheit. Namun cara ini sangat kompleks dan diperlukan waktu hingga 48 jam.

8 pengilap besi dan kaca
Ada beberapa tanda yang boleh digunakan untuk menghilangkan bekas calar di Smartphone dengan bahan ini, seperti Brasso dan Silvo, yang ada di pasaran. Dan bagus serta berkesan, caranya pun sangat mudah, dengan mengalap bahagian yang tercalar dengan kain lembut dan bersih.

Sumber: http://sulisucup.blogspot.com/2014/09/cara-menghilangkan-bekas-calar-di.html#ixzz3FuTaOW8I

0 komentar:

Posting Komentar