Jumat, 24 Oktober 2014

8:00:00 PM
Setiap orang pasti pernah tertawa kerana melihat hal hal yang lucu namun jika kamu tertawa terlalu kuat boleh saja tertawa kamu tadi boleh menyebabkan kematian kamu hal ini boleh terjadi kerana apabila tertawa maka tubuh kita melepaskan semacam bahan kimia semula jadi yang dipanggil adrenalin nah jika zat ini terlalu banyak didalam tubuh maka akan menjadi racun yang boleh menyebabkan serangan jantung. Nah orang orang berikut ini tewas akibat ketawa terlalu keras kamu mau tahu siapa saja mereka simak 5 Kes Kematian Akibat Ketawa berikut ini.

1. Zeuxis
  Zeuxis adalah seorang pelukis asal Yunani. Saat itu ia baru saja menyelesaikan lukisan dengan sosok wanita dalam lukisan beliau dan entah untuk alasan bangga atau merasa aneh, ia pun mentertawakan lukisannya sendiri. Tak lama, ia pun merasa sesak nafas dan akhirnya meninggal dunia.

2. Chrisyppus
Ia adalah seorang ahli falsafah yang berasal dari Yunani. Ia juga mengalami kematian mendadak kerana melihat keldai yang saat itu sedang makan buah ara. Entah apa yang menjadi bahagian lucu dari adegan keldai yang sedang makan itu hingga kemudian membuat sang ahli falsafah tertawa terbahak-bahak dan akhirnya meninggal.

3. Pietro Aretino
Cerita ini lebih terdengar aneh. Penulis yang berasal dari Itali ini tertawa selepas saudara perempuannya menceritakan sebuah cerita jorok. Aretino pun tak kuasa menahan tawa hingga ia terjungkal dari kerusi tempat ia semula duduk. Setelah itu, ia sempat mengalami kejang-kejang dan kemudian menghembuskan nafas terakhirnya..dan tawa terakhirnya.

4. Fitzherbert
Suatu malam di bulan April tahun 1872, Nyonya Fitsherbert sedang berada di Drury Lane Theatre bersama rakan-rakannya yang berasal dari Northampshire untuk menonton persembahan Beggar s Opera. Di tengah-tengah persembahan, ketika seorang tokoh bernama Polly sedang melakukan adegan konyol, Fitzherbert tertawa begitu keras. Ia pun tak kuasa menghentikan tawanya hingga ia pun terpaksa dikeluarkan dari ruang teater kerana terlalu mengganggu penonton lain.
Satu minggu selepas, Nyonya Fitzherbert dikhabarkan mati kerana diserang histeria berterusan akibat kejadian malam itu.

5. Alex Mitchell
Saat itu, siri The Goodies tengah menjadi program TV yang disukai. Siri yang diisi oleh tiga pelawak asal Inggeris ini pada 24 Mac 1975 sedang menayangkan episod dimana mereka berpakaian khas Scotland dan bermain kungfu. Adegan-adegan lucu tersebut rupanya berjaya menghipnotis Alex Mitchell yang sedang menonton tayangan tersebut. Ia tertawa terjunam-jungkal hingga kemudian terjatuh dari sofa dan meninggal kerana serangan jantung. Isterinya, yang merasa tidak terima kerana pemergian suaminya pun ahirnya melayangkan surat kepada pihak The Goodies.

Nah itulah beberapa kes kematian orang akibat ketawa.

0 komentar:

Posting Komentar