Jumat, 10 Oktober 2014

11:42:00 AM
Fungsi paling umum dalam memasang kaca mobil adalah mengurangkan kesan silau cahaya matahari. Oleh kerana itu peranan kaca mobil sangatlah penting. Selain mengurangkan kesan silau dari cahaya matahari, tetapi juga boleh sebagai pelindung dari orang yang berniat jahat kepada kita disaat sedang berada di dalam mobil.

Dengan kaca filem, pandangan dari luar ke dalam mobil akan berkurangan dan sedikit terhalang, apalagi penggunaan kaca filem dengan kadar kegelapan yang tinggi.

Untuk memilih kaca mobil janganlah asal memilih. Masalah ketahanan dan kualiti juga perlu kita pertimbangkan. Pilihlah kaca filem mobil dengan jenama ternama, paling tidak banyak orang yang sudah membuktikan kualitinya, selain itu jenama ternama akan memberikan jaminan. Kadar kegelapan juga perlu kita pertimbangkan, tidak asal gelap. Memang saat siang hari selesa dan tidak silau, namun jika malam hari anda akan tidak boleh melihat apa - apa diluar mobil. Berikut Cara Memilih Kaca Filem Untuk Mobil.

Sebaiknya anda perlu mengetahui fungsi dari kaca filem mobil.
- Kemampuan untuk menolak sinar UV / UVT (Ultraviolet transmittance). Cahaya UV berbahaya dalam jangka panjang. UV / UVT boleh menyebabkan pemudaran warna. Berbahaya bagi kulit dan mata. Daya tolak UV pada kaca filem berbeza dan paling tinggi boleh sehingga 99%.
- Kemampuan untuk menolak IR (Infra Red reflectance / Rejected).
- Kemampuan untuk menolak panas atau disebut mempunyai TSER (Total Solar Energy Rejected).

Kadar Kegelapan Kaca Filem Mobil
Sebaiknya jangan menggunakan kaca filem mobil yang terlalu gelap. Undang - Undang Trafik juga melarangnya, kerana kaca filem mobilterlalu gelap mengurangkan pandangan penglihatan di malam hari. Perlu diketahui bahawa Undang - Undang Trafik melarang penggunakaan kaca filem mobil di atas 50%.

Pemasangan kaca filem
Jangan memasang kaca filem dua arah. Dengan kaca filem dua arah boleh membuat tahap privacy tinggi, tapi jika berlaku perkara yang tidak diingini dalam mobil, orang - orang Dilar mobil tidak boleh melihat kejadian tersebut. Maka pasanglah kaca filem satu arah saja.

Memilih Produk Kaca Filem
Sekarang ini banyak produk kaca filem yang sudah beredar di pasaran. Anda boleh memilih yang sesuai dengan yang anda perlukan. Usahakan membeli di agen jualan rasmi agar mendapat jaminan dan terjamin kualitinya.
Demikian sekilas tentang Cara Memilih Kaca Filem Mobil dan semoga bermanfaat.

0 komentar:

Posting Komentar