Jumat, 10 Oktober 2014

1:40:00 PM
Jika anda kebetulan tidak sesuai dengan deodoran pengilang atau mungkin anda tidak suka, maka anda boleh memilih cara menghilangkan bau ketiak dengan cara semula jadi. Ada beberapa cara semulajadi untuk menghilangkan bau ketiak diantaranya:

Mandi 2 Kali sehari
Mandi adalah cara yang paling asas untuk menjaga kebersihan badan. Badan yang bersih biasanya boleh mengurangkan bau yang sangat. Mandilah sehari 2 kali iaitu pagi dan petang atau ketika pulang kerja atau selesai aktiviti seharian. Beberapa rakan saya mengatakan kalo mandi pakai sabun bahagian ketiaknya jangan disabunin atau kalaupun disabunin di usap saja sedikit. Kerana kalau disabunin dan digosok-gosok malah akan membuat bau ketiak meningkat. Tapi itu belum selesai pembuktiannya. Saat ini saya menganggap mungkin sabunnya yang tidak sesuai dengan badan. Jika anda ingin mencuba sila, nanti beritahu ya hasilnya.

Menggunakan Lobak
Anda tahu lobak kan? Jika tidak tahu tanya saja kepada tukang sayur atau cari di mall. Lobak ini ternyata boleh digunakan sebagai bahan semulajadi untuk menghilangkan bau ketiak. Caranya adalah ambil sebuah lobak lalu parut atau pengisar. Setelah halus lalu oleskan parutan tersebut ke ketiak dan pijit-pijit selama kurang lebih lima minit. Lalu bilas dengan air bersih atau air hangat.

Menggunakan Batu Tawas
Tawas kita kenal sebagai batu yang sering digunakan untuk menjernihkan air yang keruh. Selain itu tawas juga boleh dijadikan sebagai bahan untuk menghilangkan bau ketiak. Caranya iaitu ambil tawas lalu tumbuk hingga halus kemudian gogokkan pada ketiak, maka bau ketiak akan hilang. Tawas ini walaupun bahan sintetik tapi AMAN untuk anda jika dibandingkan deodoran yang mengandungi Aluminium Chlorhydraat (AC). Hati-hatilah menggunakan produk deodoran yang mengandungi udara tadi kerana itu merupakan zat Anti peluh. Kanser pyudara beberapa disebabkan oleh zat anti keringat. Keringat sebetulnya harus dikeluarkan kerana racun-racun dalam tubuh keluar bersama peluh. Jika menggunakan produk Anti keringat maka keringat tidak keluar dan racun-racunpun tidak dikeluarkan. Maka berhati-hatilah dalam memilih produk deodoran.

Menggunakan Cuka Putih
Cara menghilangkan bau ketiak seterusnya adalah dengan menggunakan cuka putih. Cuka putih merupakan bahan alami yang berasal dari destilasi alkohol. Fungsinya adalah sebagai penghilang bau dengan cara membunuh kuman dan bakteria penyebab bau itu sendiri. Gunakan cuka putih yang biasa anda dapati di kedai atau warung saja lalu teteskan cuka ke kapas. Setelah dititiskan lalu oleskan kapas tadi ke ketiak. Jangan sekali-kali dicampur deodoran ya atau menggunakan cuka selepas itu ditambah disapu deodoran, jangan!

Menggunakan baking soda
Ternyata baking soda bukan hanya untuk bahan campuran pembuatan kuih saja. Baking soda ini juga dipakai untuk kecantikan lo, seperti untuk mencuci wajah, menghilangkan jerawat, melicinkan kaki dan lain-lain. Ada juga yang mencadangkan untuk cara menghilangkan bau ketiak adalah dengan baking soda. Cara penggunaanya adalah dengan mengoleskan baking soda ke ketiak sebelum anda membuat perjalanan. Mau lebih ampuh lagi ambil empat sudu makan lalu dicampur dengan sepuluh titisan minyak essential yang anda sukai lalu memohon sebagai pengganti deodoran. Ini cara menghilangkan bau ketiak yang terkahir.

0 komentar:

Posting Komentar