Jumat, 10 Oktober 2014

6:00:00 PM
Musim hujan telah tiba. Bagi anda yang membawa motor ada baiknya mempersiakan diri sebaik mungkin agar terhindar dari banjir, jalan licin dan kemalangan di jalan raya.
 
Berkendara motor di saat hujan boleh menyebabkan kepekatan jadi terganggu baik itu kerana jarak pandang berkurang, daya cengkram ban kurang bagus dan juga badan menggigil kerana kedinginan.

Untuk menjangka hal ini, semak tips berbasikal motor di saat hujan dibawah ini:

- Pastikan keadaan tubuh anda fit. Kerana membawa motor pada saat hujan sangat memerlukan kepekatan yang tinggi.

- Gunakan baju hujan yang sesuai dengan saiz tubuh sehingga tidak menghambat gerak tangan, kaki, kepala, hingga seluruh tubuh pada saat memandu. Elakkan menggunakan jas hujan ponco kerana boleh mengganggu pandangan orang yang di belakangnya.

- Simpan dokumen seperti dompet, sim, stnk, telefon genggam (hp) dan barang bawaan anda ditempat yang bebas dari air hujan atau dibungkus dengan plastic.

- Gunakan kasut boot, sehingga kaki tidak kemasukan air dan dilindungi dari sejuk.

- Semak keadaan ban motor, apabila tapaknya sudah habis sebaiknya diganti dengan yang baru. Tapak yang habis boleh berbahaya kerana licin ditunggang saat hujan dan menyebabkan kemalangan.

- Semak tekanan angin tayar, sesuaikan dengan tekanan angin dari kilang ban. Jangan terlalu keras atau terlalu kempis.

- Semak keadaan brek motor, apabila tidak berfungsi maksimum sebaiknya diganti dengan yang baru.

- Semak kelistrikan motor, seperti lampu utama, lampu sign dan lampu brek berfungsi dengan normal. Cahaya lampu sangat membantu pengguna jalan lain mengetahui kewujudan motor disaat hujan.

- Hati-hati dengan lopak air, apabila lopak kelihatan mencurigakan sebaikya jangan menceroboh, kerana boleh menyebabkan enjin motor kemasukan air dan mogok.

- Apabila hujan terlalu lebat, sebaiknya Menepilah dan beteduh ditempat yang selamat dan tidak mengganggu pengguna jalan lain.

- Kurangkan kelajuan pada saat menembus hujan. Jangan tergesa-gesa kerana jarak pandang dan daya cengkram ban berkurangan boleh mengakibatkan kemalangan.

- Gunakan topi keledar dengan kaca anti embun, sehingga pandangan anda dari dalam topi keledar tidak terganggu.

0 komentar:

Posting Komentar