Jumat, 31 Oktober 2014

10:28:00 AM
Buat kalian yang senang mencabar adrenalin dengan kelajuan, pasti menginginkan kelajuan motosikal semakin meningkat. Lalu, apa yang seharusnya diubah suai agar motor kamu kelihatan lebih cepat? Berikut beberapa cara mengubah suai motor agar lebih cepat.

1. Memperluas Lubang Pembilasan Motosikal
Campuran antara gas dan udara yang terus masuk ke dalam ruang pembakaran sangat berpengaruh pada prestasi kenderaan bermotor. Yang harus dilakukan adalah dengan memperluaskan ruang curahan. Kerana semakin banyak gas yang masuk maka semakin baik pula kepadatan gas sehingga mampatan jauh lebih meningkat. Tapi jangan memperluaskan lubang curahan terlalu lebar, hal ini akan menyebabkan enjin cepat rosak.

2. Ganti Roda Gigi Motor
Gantilah roda gigi kenderaan bermotor kamu dengan yang lebih kecil dan ringan, hal ini dilakukan agar kelajuan motor kamu menjadi lebih seimbang.

3. Tambah Tenaga Listrik
Standard tenaga elektrik pada kenderaan bermotor adalah 6 Volt. Ubahlah tenaga elektrik tersebut menjadi 12 Volt.

4. Kurangkan Berat Piston
Piston yang terlalu berat akan membuat mesin bekerja terlalu tambahan. Agar enjin motosikal boleh bekerja lebih baik dan cepat, caranya dengan mengurangkan berat piston motosikal.

5. Saiz Ban
Saiz ban juga sangat berpengaruh terhadap prestasi enjin. Semakin besar ban, maka akan memerlukan prestasi enjin yang berlebih sehingga berpengaruh juga dengan kencang iritnya motosikal. Pilih saiz standart yang lebih selamat, kerana hal ini memberi kesan kepada keselamatan dan prestasi enjin.

6. Rocker Arm
Rocker Arm biasa disebut dengan lengan penumbuk katub. Alat ini berfungsi meneruskan penahan dari batang ke aci dan memilihan rocker arm yang baik adalah yang mempunyai berat yang lebih ringan tetapi kuat.

7. Mengurangkan Volume Ruang Bakar (Kepala silinder)
Mampatan ruang bahan bakar sangat menentukan tenaga yang dihasilkan. Pada prinsipnya, semakin tinggi mampatan bahan bakar semakin besar pula tenaga yang dihasilkan. Untuk menghasilkan mampatan yang tinggi pada ruang pembakaran, dapat dilakukan dengan mengurangkan jumlah ruang pembakaran. Pada motosikal umumnya, hal ini dilakukan dengan menggerinda kepala silinder sehingga ruang bakar berkurang dan mampatan meningkat.

0 komentar:

Posting Komentar