Jumat, 10 Oktober 2014

4:58:00 PM
Jeans pertama kali dibuat di Genoa, Itali tahun 1560-an. Jeans biasa dipakai oleh angkatan laut. Seluar yang biasa disebut orang Perancis dengan "bleu de genes", yang bermaksud biru Genoa ini, meski pertama kali dihasilkan dan dipakai di Eropah, tetapi sebagai fashion, jeans dipopularkan di AS oleh Levi Strauss, lelaki yang cuba mencari nasib baik ke San Francisco sebagai pedagang pakaian. Ketika itu, AS sedang dilanda demam emas.

Akan tetapi, sampai di California semua barangnya habis terjual, kecuali sebuah khemah yang terbuat dari kain kanvas. Kain ini dipotongnya dan dibuatnya menjadi beberapa seluar dan dijual kepada para pekerja lombong emas. Ternyata mereka suka kerana tahan lama dan tak mudah koyak. Kemudian Strauss menyempurnakan jeansnya dengan menempah bahan dari Genoa yang disebut "Genes", yang oleh Strauss diubah menjadi "Blue Jeans".

Akhirnya kerana para penambang sangat menyukai jeans buatannya ini, mereka menobatkan seluar ini sebagai seluar rasmi mereka. Para penambang emas itu menyebut seluar Strauss dengan sebutan "those pants of Levi`s" atau "Celana Si Levi". Sebutan inilah yang memulakan tanda dagang pertama seluar jeans pertama di dunia.

Naluri perniagaan Strauss yang tajam membuatnya mengajak pengusaha sukses Jakob Davis untuk bekerja sama, dan pada tahun 1880 kerja sama itu melahirkan kilang seluar jeans pertama. Dan produk reka bentuk mereka yang pertama adalah "Levi s 501".

alasannya:

Produk reka bentuk pertama memang dikhaskan bagi para pelombong emas. Seluar ini mempunyai 5 saku, 2 di belakang dan 2 di depan, dan 1 saku kecil dalam saku depan sebelah kanan.

Kerana diperuntukkan bagi para pelombong, saku ini tentu bukan untuk bergaya-ria. Tetapi saku imut-imut ini direka untuk menyimpan butiran-butiran emas yang bersaiz kecil. Meski kini jeans dihasilkan dalam pelbagai jenama dan bukan hanya untuk para pelombong, tetapi saku imut-imut itu masih tetap ada. Tentu saja sekarang fungsinya sekarang tidak lagi digunakan sebagai tempat menyimpan butiran emas.

0 komentar:

Posting Komentar