Sabtu, 11 Oktober 2014

5:30:00 PM
Muzik rock serupa dikatakan oleh beberapa orang adalah muzik yang ditakrifkan sebagai muzik pemberontak. Namun hal ini tentu saja banyak mendapat bantahan. Seperti yang kita tahu, konsert muzik rock ini biasanya sangat banyak didatangi oleh para pemuda yang ingin melepaskan penat mereka dengan menari ala rock seperti pogo, headbang, moshing dan lain lain yang kadang dilihat orang sebagai pergaduhan, namun sebenarnya adalah itu adalah tarian yang mereka rasa sesuai untuk muzik tersebut. Kerana salah faham atau sesuatu yang menyebabkan di beberapa konsert muzik rock berlaku rusuhan yang berdarah hingga meninggal.

Berikut adalah 5 Rusuhan Konser Musik Rock Paling Parah Di Dunia:

1.Altamont Free Concert Tahun 1969
Konsert muzik rock and roll terbesar di akhir 60'an selepas Woodstock adalah Altamont free Concert. Namun selain terbesar konsert ini pun adalah yang paling berdarah di antara konsert muzik rock di atas. Altamont Free Concert yang berlangsung di California Utara pada 6 Disember 1969, empat bulan selepas Woodstock, dihadiri oleh 300,000 penonton dan diramaikan oleh band ternama saat itu diantaranya: Rolling Stones, Jefferson Airplane dan Grateful Dead (yang batal tampil).

Kesalahan terletak pada pihak penganjur yang saat itu menggunakan perkhidmatan gang motor besar ternama di AS, Hell 's Angel, sebagai keselamatan konsert. Namun keadaan semakin tidak terkawal apabila para penonton larut dalam alunan muzik rock, mereka yang dipengaruhi oleh dadah dan alkohol mulai bertingkah seenaknya dan mencetuskan kemarahan para ahli Hell 's Angel yang ada disekitar panggung.

Dan memang pada dasarnya para biker ini mempunyai naluri kekerasan yang tidak seperti dimiliki oleh para penonton dan peminat muzik rock. Mereka yang juga dipengaruhi oleh bir berlebihan, provokasi dan mula melakukan aksi kekerasan terhadap penonton yang dianggap oleh mereka bertingkah seenaknya. Kejadian menarik bahkan ketika salah satu anggota Jefferson Airplane, Martin Balyn terkena bogem seorang Hell 's Angel.

Lalu the Rolling Stones tampil, salah seorang penonton harus mendapatkan luka tusukan dari seorang Angels yang menikamnya. Bahkan Mick dan Keith harus sibuk menenangkan para penonton yang mula tidak selesa atas perlakuan dan sikap para Angels itu. Total penonton yang cedera di konsert Altamont Free Concert ini berjumlah 850 orang.

2.World Series of Rock Tahun 1979
Walaupun festival muzik World Series of Rock ini merupakan konsert yang tidak begitu menyengat dan ranggi, tetapi mempunyai rekod tersendiri di dalam sejarah muzik rock di Amerika Syarikat. Seperti yang berlaku pada 28 Julai 1979 di Cleveland Stadium, saat itu Aerosmith tampil sebagai band pembuka, sebuah band nyentrik yang saat ini menjadi legenda di Amerika Syarikat.

Ketika itu banyak dari penonton yang harus berkhemah bahkan tidur begitu saja di luar stadium agar dapat masuk lebih awal dan mendapatkan kedudukan yang tepat ketika konsert berlangsung. Dan ketika itu pula terjadi tindak kejahatan, ketika seorang jenayah menembak membabi buta ke arah ratusan penonton yang sedang berkhemah ataupun berkumpul dan berbincang bincang. Akibatnya lima orang terbunuh akibat ditembak, bahkan satu di antaranya tewas mengenaskan.

Selain itu juga terjadi beberapa aksi rompakan, pergaduhan dan vandalisme, semua itu merupakan buntut dari ketidak siapan pihak penganjur dan keselamatan bandar tempatan. Akhir konsert rutin ini harus berakhir di tahun 1980, akibat seringnya terjadi tindak kejahatan dan kekerasan.

3.The Who di Cincinnati Tahun 1979
3 Disember 1979 merupakan hari yang akan selalu diingat dan bertulis sebagai salah satu bahagian dari sejarah muzik rock dunia. 11 orang penonton tewas dan puluhan lain cedera ketika sedang menunggu dalam memasuki Riverfront Coliseum, Cincinnati, Ohio, tempat berlangsungnya konsert band legenda the Who.

Tragedi ini disebabkan oleh kelalaian penonton itu sendiri dan ketidak siapan pihak penganjur konsert akan situasi dan keadaan di Coliseum. Walaupun tragedi berlaku, saat itu the Who tidak diberikan maklumat mengenai adanya rusuhan dan jumlah korban yang meninggal akibat kekacauan yang berlaku. Mereka baru diketahui di saat lagu penutupan akan dimainkan. Selepas konsert tersebut kerajaan Bandar Cincinnati melarang dilangsungkannya konsert muzik rock dengan menggunakan kerusi.

4.Montreal Riot Tahun 1992
Pada 1992 nama Gun N 's Roses dan Metallica sememangnya popular dan digilai banyak peminat muzik rock di dunia, walaupun kedua-duanya mempunyai aliran rock yang berbeza. Namun demikian kabar tidak sedap, tepatnya sebuah tragedi di dalam sejarah muzik rock kembali terjadi ketika kedua band yang sedang naik daun tersebut tampil di sebuah pentas yang sama di Olympic Stadium Montreal, 8 Ogos 1992.

Ketika itu penampilan Metallica harus dihentikan lebih awal selepas sang vokalis, James Hetfield mengalami luka bakar stadium tiga. Luka tersebut didapatkan ketika James berdiri terlalu dekat dengan kesan pelancar kembang api. Akibatnya selama hampir dua jam penonton harus berdiri menatap pentas yang kosong.

Namun angin segar datang ketika Guns N 'Roses tampil di atas pentas, namun mereka hanya mampu bermain selama 55 minit selepas Axl Rose meninggalkan panggung akibat gangguan pada pita suaranya. Emosi penonton yang telah tertahan sejak lama pun akhir menyeruak, sebanyak 53,000 penonton yang kecewa mengekspresikan kemarahan mereka dengan pesta kekacauan di stadium Bandar Montreal, Kanada.

5.Marilyn Manson Tahun 2003
Di mana pun Marlyn Manson melakukan persembahan, ia senantiasa melakukan hal-hal yang kontroversi, sensasi atau pantang larang. Dan ulahnya itu pun dilakukan ketika ia melangsungkan konsert di acara Freakers Ball di Kansas City, Missouri, 30 Oktober 2003 Setelah menyelesaikan dua lagu, kira-kira 12,000 penonton mendesak dan berjaya menembusi pagar keselamatan, bahkan para petugas pun tidak boleh berbuat apa-apa. Akhirnya penampilan Marlyn dihentikan lebih awal oleh pihak penyelenggara.Ketika beberapa penonton meninggalkan kawasan konsert dengan tertib dan damai, namun tidak dengan 2,000 penonton yang masih kesal dan marah akibat dihentikannya konsert Marlyn.

Mereka pun mengamuk di dalam kawasan konsert, melemparkan botol yang diisi oleh air kencing, merosakkan benda-benda di sekitarnya. Pihak keselamatan konsert pun segera menghubungi polis untuk mencegah kerosakan yang lebih parah. Ribuan polis tiba bersenjatakan belantan getah, perisai, semburan lada. Akibat rusuhan ini tujuh orang penonton cedera, satu orang ditangkap dan sembilan kereta polis dan hartanah di sekitar arena konsert rosak teruk.

Nah, itulah 5 Rusuhan Konser Musik Rock Paling Parah Di Dunia. Namun zaman telah berubah, baik para pemuzik dan penganjur muzik sudah semakin dewasa dan pintar dalam mengambil kira segala kemungkinan yang akan berlaku di dalam sebuah konsert. Hanya saja generasi para peminat rock selalu berganti dari dekad ke dekad, dan ketika gejala kekacauan akan berlaku sejarah telah memberikan pelajaran. Demikian pula terhadap pihak aparat keamanan kerajaan, sebaiknya mereka mengikuti perkembangan budaya dan seni yang sedang berlangsung, sehingga mampu mengenali cara para anak muda berekspresi ketika muzik rock berlangsung

0 komentar:

Posting Komentar