Jumat, 10 Oktober 2014

1:21:00 AM
Virus shortcurt adalah sebuah virus yang bekerja dengan cara menyembunyikan file milik anda dan hanya meninggalkan shortcut dari fail tersebut. memang tidak ada yang hilang dari fail anda tetapi tentu saja virus ini tetap menjengkelkan kerana kita tidak boleh memindahkan fail tersebut ke tempat lain kerana fail tersebut hanya berbentuk shortcut sahaja.

Virus ini pertama kali muncul pada bulan Januari 2011 dan juga pada awalnya virus ini berjaya merebak dengan mudah kerana setiap file yang dijangkiti virus ini akan dengan mudah menjangkiti tempat barunya. Apabila anda mempunyai masalah dengan virus ini maka berikut ini kami berikan cara mengatasi virus shortcut dengan mudah dan juga tanpa menggunakan software apapun.

Langkah pertama yang perlu anda lakukan dalam mengatasi virus ini adalah bukalah taip CMD pada Run dan klik Ok. 

Selepas anda membuka cmd, langkah selanjutnya adalah masuk ke drive dimana terdapat virus tersebut. misalkan saja ada sebuah kilat yang terifeksi virus shortcut menduduki drive D lalu anda tinggal menaip D: lalu enter.


Selepas anda masuk ke drive D, langkah selanjutnya adalah menaip perintah "attrib -s -r -h /s /d" tanpa menggunakan tanda petik lalu tekan enter. Perintah tersebut adalah perintah untuk mengembalikan folder yang terkena virus shortcut.

Dengan begitu anda telah mengembalikan folder yang disembunyikan oleh virus shortcurt dan anda telah boleh mengatasi virus shortcut tersebut dan saat ini folder anda dan fail anda telah kembali seperti semula. Selamat mencuba!

0 komentar:

Posting Komentar