Jumat, 24 Oktober 2014

1:30:00 PM
Inilah 6 Cara Agar Terbiasa Bangun Pagi. Ada orang yang awalnya selalu bergantung penggera untuk bangun pagi, tapi kerana sudah terbiasa lama-kelamaan boleh bangun pagi sendiri tanpa bantuan penggera. Bagaimana dengan anda yang terbiasa bangun tengah hari, lalu tiba-tiba harus jadi morning person kerana pindah rumah di pinggir bandar atau pindah kerja di pejabat yang jam kerjanya 9-to-5? Mau tak mau anda perlu membiasakan diri untuk bangun pagi, kan? Tetapi bagaimana cara agar terbiasa bangun pagi dan tidak menyiksa?

* Tidur lebih awal. Memang ada orang yang lebih mudah tidur larut malam dan bangun sedikit tengah hari, ketimbang tidur cepat dan bangun lebih awal. Tetapi ketika anda harus menjadi "manusia pagi", mau tak mau anda harus membiasakan untuk tidur lebih cepat. Yang perlu anda fikirkan adalah, masih ada esok untuk melakukan aktiviti. Tetapi jika anda butuh bantuan untuk cepat tidur, cuba baca buku yang membosankan. Pasti anda akan cepat mengantuk. Nah, jika anda bangun lebih awal, automatik anda akan mampu bangun lebih pagi esoknya.
* Bersantai sebelum tidur. Lupakan sajalah meneruskan menonton Downtown Abbey, atau membuka-buka laman berita atau meng-update status melalui alat. Cahaya monitor yang berpendar akan mencetuskan otak anda untuk berfikir bahawa hari masih petang daripada yang sebenarnya. Pastikan lampu atau cahaya di bilik anda tidak terlalu terang mendekati waktu tidur. Elakkan melakukan aktiviti yang terlalu merangsang otak untuk tetap bekerja. Lebih baik, anda menggunakan masa untuk rileks, seperti mandi air hangat atau mendengar muzik yang lembut sebelum tidur.
* Bangun sedikit lebih awal setiap hari. Kalau terbiasa bangun pukul 07.00, dan anda pindah ke pejabat yang memerlukan anda bekerja pukul 08.00, tentu akan sukar jika anda tiba-tiba harus membiasakan bangun pukul 05.30. Cuba putar loceng anda 10 minit lebih awal setiap hari. Esoknya, 20 minit lebih awal. Demikian seterusnya sampai anda tidak kaget lagi jika perlu bangun pukul 05.30.
* Tetaplah melaksanakan jadual tidur yang sama pada hujung minggu. Ini perlu anda lakukan untuk mengelakkan kekacauan jam tubuh akibat tidur sampai tengah hari saat hari cuti. Membiasakan diri tidur pada jam yang sama setiap hari boleh membuat momentum tetap terjaga. Malahan, kalau anda bangun pagi setiap hari termasuk masa weekend, anda boleh melakukan lebih banyak hal sepanjang hari kan?
* Pengambilan sarapan yang berkhasiat. Penuhi tenaga anda pada pagi hari dengan sarapan yang kaya protein. Dengan demikian anda tidak mudah lelah dan tidak cepat lapar sepanjang hari. Sebahagian orang mungkin terbiasa sarapan hanya dengan minum kopi hitam, kerana awalnya terlalu terburu-buru untuk makan makanan yang benar. Namun, kopi tidak menawarkan nutrisi, apalagi untuk bertahan hingga siang hari. Kopi justru bersifat diuretik dan membuat anda jadi sering buang air kecil.
* Lakukan sukan ringan. Berjoging atau jalan kaki selama 15 minit cukup untuk membuat tubuh anda sedikit bertenaga. Untuk anda yang sering merasa lemas dan butuh mengangkat tenaga dengan cepat, cuba lakukan pose yoga Downward Facing Dog sesudah bangun tidur. Pose ini akan membantu oksigen mengalirkan darah ke otak. Hasilnya, tubuh bugar, nafas lebih dalam, dan otak jadi lebih jernih.

0 komentar:

Posting Komentar