Jumat, 10 Oktober 2014

2:00:00 PM
Perbuatan yang tidak menyihatkan bagi tubuh adalah merokok, kegiatan berupa menghisap sebatang tembakau ini memang boleh menimbulkan banyak penyakit yang boleh membahayakan kesihatan kita seperti kanser, Hipertensi dan penyakit berbahaya lain yang boleh mengancam kesihatan. Namun yang seringkali dipersoalkan oleh sebahagian besar orang adalah kandungan nikotin yang ada pada rokok, bahan-bahan ini boleh membuat orang yang merokoknya menjadi ketagihan atau ingin mencuba terus menerus barang yang satu ini.

Bagi anda yang sudah terlanjur merokok dan ingin berhenti mungkin sangat sukar kerana pergantungan terhadap roko sangatlah besar, namun jangan bimbang kerana pada ulasan kali ini saya akan memberikan anda beberapa penyelesaian untuk berhenti merokok

1 Membulatkan Tekat Dan Niat Untuk Berhenti
Untuk yang paling pertama adalah bulatkan tekat anda untuk benar benar berhenti merokok untuk selama-lamanya, jadi anda harus benar benar mengikrarkan sebuah janji untuk menghentikan anda merokok dan janganlah langgar janji tersebut.

2 Meminta Bantuan keluarga Atau Rakan Berdekatan
Untuk mengukuhkan janji itu sebaiknya anda ambil satu orang saksi atau lebih yang merupakan orang terdekat anda. Misalnya isteri jika anda sudah punya isteri, atau kakak, adik atau teman dekat yang sering bersama anda. Berikan kepada mereka kuasa untuk menegur anda dan memarahi anda walaupun, jika anda kedapatan merokok. Mintalah mereka agar selalu mengingatkan dan juga menasihati segala perbuatan kita yang hendak berhenti merokok, jadi anda akan lebih mudah mengelakkan suatu hal yang mencetuskan keinginan yang besar untuk merokok kembali.

3 Kurangkan Penggunaan Rokok Secara Perlahan
Cara yang mungkin boleh digunakan ntuk langkah awal adalah mengurangkan penggunaan rokok anda perharinya dengan perlahan, jangan langsung seluruhnya untuk berhenti kerana dengan cara ini siperokok akan terasa lebih mudah untuk berhenti merokok dengan mudah dan tekanan yang lebih renda berbanding langsung menghentikan penggunaan rokok sekaligus.

4 Buang Tabiat Yang Menyebabkan Keinginan Merokok
Selanjutnya anda harus menghilangkan kebiasaan kebiasaan yang boleh mencetuskan keinginan untuk merokok seperti minum alkohol, begadang dan lain. Jangan anda malah menggabungkan segala hal dengan merokok seperti menonton TV dengan merokok, berehat dengan rokok kerana jika diteruskan akan menjadi kebiasaan buruk tersendiri untuk anda.

5 Mencari Kesibukan Atau Hal Baru
Carilah kegiatan menyenangkan yang baru yang boleh menyibukkan anda daripada merokok seperti berkelah atau melancong, bermain game, melawat sebuah mall atau plaza untuk membeli-belah, dan lain lain sehingga anda akan lebih terjauh dari rokok yang boleh mengganggu kesihatan anda.

6 Hindari Asap Rokok
Anda harus menhindari asap rokok kerana jika sekali ana mencium keinginan untuk merokok kembali sangatlah besar, hidung yang mencium bau itu tidak boleh berbohong bahawa keinginan untuk merokok kembali sangatlah besar, makad ari itu elakkan asap rokok.

7 Mulai Berhenti Dari Rokok
Dan langkah yang menutup semua langkah adalah berhenti merokok total, cubalah cara ini jika memang anda sudah yakin untuk benar benar berhenti merokok. Hentikan akses anda dengan rokok sehingga anda sudah tidak boleh lagi memegangnya.

0 komentar:

Posting Komentar