Jumat, 10 Oktober 2014

10:09:00 AM
Juara dunia MotoGP 2013, Marc Marquez, telah membuat jarak 75 mata di depan lawannya, Dani Pedrosa, yang berada di kedudukan ke dua liga. Valentino Rossi yang berada di kedudukan ke tiga mengaku dirinya dan para lawannya harus menghalang kemenangan Marquez sebagai juara dunia dengan memenangi empat perlumbaan terakhir.

"Kami punya empat perlumbaan tersisa dan Marc akan cuba memenangi kejohanan secepat mungkin, tapi ini bukan perlumbaan terakhir," kata Rossi. "Ini cuma match mata pertama."

"Buat saya dan kami bertiga (Rossi, Lorenzo, Pedrosa), kami hanya perlu cuba finis di depan dia," lanjut rider asal Itali itu. "Kami tahu jika di hari Minggu kami berada di belakang dia maka kejohanan akan berakhir dan kami ingin menjaganya tetap terbuka."

Dari dua perlawanan terakhir, peluang Rossi, Lorenzo atau Pedrosa menunda pesta Marquez memang terbuka. Marquez mengalami kemalangan di San Marino dan Aragon sehingga hanya dapat finis di kedudukan 15 dan 13.

Tak hanya Marquez, Rossi dan Pedrosa juga jatuh. Inilah yang membuat Lorenzo dapat meraih podium pertama diikuti Cal Crutchlow dan Aleix Espargaro di podium runner-up dan ketiga.

Perlumbaan selanjutnya akan digelar di Montegi (Jepun), Philip Island (Ausralia), Sepang (Malaysia), Ricardo Tormo-Valencia (Valencia). Untuk sementara, kedudukan teratas liga diduduki Marquez (292), Pedrosa (217), Rossi (214) dan Lorenzo (202).

0 komentar:

Posting Komentar