Kamis, 30 Oktober 2014

3:30:00 PM
Tak boleh dinafikan jika di era sekarang yang super canggih dan semakin majunya perkembangan teknologi yang ada di dunia terkhusus di Negara kita. Perkembangan itu pun terjadi pada media-media komunikasi seperti telefon bimbit yang rata-rata penduduk di indonesia sudah memilikinya. Ada banyak sekali manfaat yang boleh didapatkan dari telefon bimbit. Akan tetapi di sebalik sisi positif telefon bimbit / handphone tersebut ternyata mempunyai sisi negatif juga.

Seperti yang dikutip dari organisasi kesihatan dunia World Health Organization (WHO): "Cell phone use can increase possible cancer risk". Melihat penyataan World Health Organization (WHO) sebelum ini dapat kita simpulkan bahawa menggunakan telefon bimbit dapat meningkatkan kemungkinan terkena penyakit kanser. Seperti yang kita sampaikan sebelumnya jika telefon bimbit / handphone mempunyai manfaat yang besar jadi kita tidak mesti membuang atau tidak menggunakan telefon bimbit / handphone untuk berkomunikasi agar terhindar dari kanser tersebut. Nah, disini Initips.com ingin berkongsi beberapa tips yang boleh digunakan dalam menggunakan telefon bimbit / handphone agar dapat terhindar dari sinaran telefon bimbit terbut dan mengurangkan kemungkinan terjadinya kanser yang disebabkan sinaran telefon bimbit. Berikut ini beberapa tips kesihatan yang boleh kita gunakan untuk mengelakkan penyakit kanser yang disebabkan sinaran telefon bimbit / handphone:

1. Menggunakan Alat dengar saat Menelpon
Anda sebaiknya menggunakan alat dengar saat berbicara melalui telefon bimbit / handphone yang anda miliki. Ini untuk menjauhkan sumber radiasi pada telefon bimbit dari kepala anda.

2. Menggunakan SMS
Anda sebaiknya lebih memanfaatkan SMS (Short Messange Service) pada telefon bimbit untuk berhubung dengan orang terdekat anda berbanding harus menghubungi beliau secara langsung. Ini juga bertujuan menjauhkan sumber radiasi telefon bimbit dari kepala anda.

3. Jangan Terlalu Lama Menelpon
Jika anda tidak menggunakan alat dengar saat menelefon, usahakan jangan terlalu lama bercakap melalui telefon bimbit. Ini juga bertujuan agar anda tidak terkena sumber radiasi terlalu lama saat menelefon memakai telefon bimbit tersebut.

4. Elakkan Penggunaan Handphone Saat Isyarat Lemah
Jangan menggunakan atau menelefon rakan di telefon bimbit anda saat keadaan isyarat telefon lemah. Kerana saat isyarat telefon lemah, maka telefon bimbit akan berusaha mencari isyarat dengan keras. Sehingga menambah radiasi pada telefon bimbit yang tidak baik bagi anda, jika terkena radiasinya.

5. Menjauhkan telefon bimbit dari telinga
Sinaran telefon bimbit akan meningkat saat melakukan panggilan telefon. Jadi usahakan agak menjauhkan telefon bimbit dari telinga anda semasa anda memanggil rakan melalui telefon bimbit, dan mendekatkan ketelinga anda saat suara teman anda sudah terdengar. Dengan tujuan meminimakan sinaran telefon bimbit saat menelefon.

6. Jangan menelefon saat di kereta atau di lift

Usahakan jangan memanggil orang lain saat anda berada di kereta atau di lif. Ini kerana, telefon bimbit akan menggunakan kuasa lebih atau besar saat digunakan di ruang berlogam dengan keadaan tertutup seperti di kereta mahupun di lif.

7. Menggunakan telefon bimbit / handphone tahap radiasi rendah
Tips ketujuh iaitu belilah telefon bimbit / handphone dengan tahap radiasi yang rendah. Ini mungkin salah satu alternatif yang boleh anda ambil untuk mengurangkan bahaya radiasi yang boleh menimpa anda melalui penggunaan telefon bimbit tersebut.

0 komentar:

Posting Komentar