Rabu, 15 Oktober 2014

12:07:00 PM
1
Bagi beberapa kalangan orang, mempunyai hidung pesek boleh mempengaruhi penampilan dan kepercayaan diri mereka. Dengan pelbagai cara, mereka berusaha untuk memancungkan hidung yang pesek tersebut. Memang kini untuk memancungkan hidung boleh memakai banyak cara seperti memakai alat untuk memancungkan hidung (nose up) atau mungkin dengan operasi.

Seperti dengan cara operasi misalnya, memang cara ini merupakan cara segera yang boleh memancungkan hidung secara cepat. Namun tidak semua orang boleh melakukannya kerana terbatasnya kos. Ada pula dengan mamakai alat untuk memancungkan hidung (nose up), namun dengan menggunakan alat, kita kurang begitu memahami seperti apa risikonya nanti.

Oleh sebab itu, cara memancungkan hidung yang pesek secara semulajadi tanpa pembedahan dan tanpa alat pemancung hidung merupakan pilihan yang tepat. Kerana selain mempunyai kesan sampingan yang kecil atau bahkan hampir tanpa risiko, cara alami ini juga boleh anda lakukan di rumah dan tentunya kos efektif.

Ada beberapa cara memancungkan hidung secara semula jadi yang boleh anda cuba praktikkan di rumah sambil menikmati masa lapang. Cara berikut ini memang cara yang memerlukan masa dan proses yang cukup lama. Namun dijamin lebih selamat jika dibandingkan dengan cara memancungkan hidung dengan alat maupun operasi.

  • Lakukan mengurut bahagian hidung secara perlahan selama kurang lebih 5 minit setiap hari sekurang-kurangnya selama 2 minggu dan tentu boleh lebih lama. Cara mengurut iaitu dengan menggunakan ibu jari dan telunjuk, lalu urut sedikit ke atas secara perlahan. Cara ini juga cukup ampuh untuk sedikit mengatasi lubang hidung yang besar.

  • Olesi permukaan kulit hidung anda hingga licin dengan menggunakan minyak essensial, contohnya lavender misalnya. Berhati-hatilah jangan sampai minyak essensial tersebut mengenai mata anda. Lalu, jika sudah memburuk-burukkan dan kawasan pada hidung menjadi licin, anda tinggal mengurut perlahan bahagian hujung hidung sampai dengan pangkal hidung yang berada di bawah mata. Lakukan secara rutin tiap hari.

Perlu anda tahu bahawa 2 kaedah diatas tidak menjamin hidung anda pasti akan mancung nantinya. Semua bergantung proses dan bagaimana cara anda mengurut yang benar. Dan mungkin juga perlu anda fikirkan bahawa hidung yang pesek bukanlah sebuah musibah. Harusnya anda bersyukur selama wajah yang anda miliki masih normal kerana banyak orang yang tidak mempunyai bentuk wajah fizikal yang sempurna.

Itulah 2 cara memancungkan hidung secara semulajadi tanpa pembedahan dan tanpa alat. Kaedah tersebut merupakan motode yang sering dilakukan oleh kebanyakan orang untuk memancungkan hidung yang pesek.

1 komentar: