Kamis, 30 Oktober 2014

4:00:00 PM
Sudah sejak lama musik dikaitkan dengan psikologi pendengarnya. Beberapa kajian bahkan mendapati bahawa genre musik yang paling sering didengar seseorang berkaitan erat dengan keperibadiannya. Salah satu kajian terbaru berkaitan dengan hal itu adalah kajian yang dilakukan oleh Profesor Adrian North dari Heriot-Watt University, Edinburgh, United Kingdom. North adalah seorang ahli ilmu psikologi muzik.

Selama tiga tahun terakhir seperti dilaporkan laman PsychCentral, North telah melakukan kaji selidik terhadap lebih dari 36,000 orang dari 60 negara dengan selera muzik yang berbeda-beda. Selera muzik tersebut kemudian dihubungkan dengan beberapa aspek keperibadian yang dimiliki oleh para responden. Hasilnya jenis-jenis musik tertentu memang mewakili sebahagian besar jenis karakter.

Berikut adalah 10 kepribadian Seseorang Dilihat Dari Selera Musik beliau:

1. Musik jazz

Kamu termasuk peminat musik jazz? Rajin menonton event-event musik jazz paling akbar di Indonesia? Bererti kamu termasuk satu golongan dengan orang-orang kreatif yang menghargai diri sendiri, outgoing, dan santai.

2. Musik klasik

Diam-diam hobi mendengar melodi-melodi klasik gubahan maestro lama macam Beethoven, Bach, dan Mozart? Itu bukan bermakna kamu punya selera tua, kok. Menurut hasil kajian ini, para peminat musik klasik itu termasuk orang yang punya harga diri tinggi dan kreatif, tetapi memang sedikit introvert atau tertutup kepada lingkungan sekitarnya.

3. Musik rap

Lagu-lagu rap memang terkenal kerana lirik-liriknya yang lugas dan muzik yang dinamik. Kalau kamu juga hobi mendengar musik-musik bikinan para rapper mumpuni macam Eminem dan Timbaland, kemungkinan besar kamu adalah orang yang mudah bergaul dan penuh kebanggaan.

4. Musik blues

Para pecinta musik blues umumnya mempunyai lima ciri-ciri berikut ini, iaitu kreatif, mencintai diri sendiri (bukan narsis, ya), mudah bergaul, dan cenderung easygoing dalam menghadapi banyak hal.

5. Musik dance

Musik-musik dancefloor yang saat ini sedang menerajui industri muzik macam lagu-lagu milik Lady Gaga jadi favoritmu? Sesuai dengan irama-nya yang menghentak dan membangkitkan semangat, muzik ini biasanya sengaja dipilih oleh orang-orang yang hobi berinteraksi dalam pergaulan dan punya kreativiti tinggi. Tetapi biasanya para peminat muzik dancefloor juga kurang lembut, cenderung lugas.

6. Musik indie

Musik-musik dari aliran indie biasanya berciri non-mainstream. Pecinta muzik garapan band-band yang berkarya di luar label syarikat muzik ternama seperti ini biasanya mempunyai kreativiti tinggi (dan berbeza). Tetapi mereka juga mempunyai self respect yang relatif rendah, tidak terlalu pekerja keras, dan kurang sensitif.

7. Musik rock


Biasanya musik rock diidentikkan dengan kekerasan, kemurungan, drugs, dan hal-hal negatif lain. Tetapi tahukah kamu, di luar stereotaip yang dilekatkan pada musik rock, ternyata menurut hasil kaji selidik North para pecinta genre musik ini justru mempunyai personaliti yang cukup sensitif. Mereka umumnya punya jiwa kreatif dan santai, tetapi mempunyai rasa bangga yang rendah terhadap diri sendiri, kurang suka bekerja keras, dan sedikit sukar bersosial.

8. Musik pop Top 40


Suka lagu-lagu pop ringan yang selalu masuk Top 40 charts? Barangkali kamu termasuk jenis personaliti yang satu ini; pekerja keras, suka bersosial, lembut, dan mencintai diri sendiri. Tetapi malangnya kamu tidak terlalu punya jiwa kreatif dan seringkali sukar berfikiran rileks.

9. Musik country

Musik yang berakar dari Nashville ini serupa dengan gaya hidup western. Para pecinta jenis muzik ini biasanya merupakan peribadi yang pekerja keras dan mudah bergaul.

10. Musik reggae

Reggae, musik yang dipopularkan oleh Bob Marley ini serupa dengan Jamaica dan gaya hidup bebas. Para peminat genre musik ini umumnya mempunyai kreativiti tinggi, sensitif, santai, dan mudah bersosial. Tetapi mereka juga santai dalam menghadapi hidup dalam artian kurang pekerja keras.

Nah, Itulah 10 Personaliti Seseorang Dilihat Dari Selera Musik beliau sesuai dengan hasil penyelidikan Prof. Adrian North. Termasuk jenis yang manakah kamu?

0 komentar:

Posting Komentar