Jumat, 10 Oktober 2014

1:50:00 PM
Pilihan yang sebaiknya diambil untuk mengatasi rambut bercabang adalah cara yang alami. Kerana selain lebih selamat, kita pun akan mendapatkan hasil yang tidak kalah dengan cara cara lain yang belum terjamin keselamatannya. Cara mengatasi rambut bercabang secara semulajadi dari dalam yang dimaksud antara lain:

1.Mengkonsumsi buah segar

Nutrisi yang terdapat dalam buah buahan segar sangat baik dan bermanfaat sekali untuk membuat rambut agar tetap indah dan sihat. Jenis buah yang boleh dipilih antara lain yang mengandungi vitamin C, vitamin A dan vitamin E. Konsumsilah secara rutin buah segar tersebut agar rambut boleh tumbuh dan panjang dengan sihat dengan sokongan dari dalam tubuh.

2.Cukupi Kebutuhan Cairan

Keadaan tubuh akan menentukan semua hal dalam fizikal kita. Jika keadaan tubuh sedang kekurangan cecair, maka kulit akan kelihatan kering, kurang kelembapan dan kasar. Demikian juga dengan rambut, jika keadaan tubuh kita tercukupi keperluan cairannya, maka rambut pun boleh tumbuh dengan lebih sihat.

Cara mengatasi rambut bercabang dari luar

Khusus untuk hal yang dilakukan dari luar, usaha yang boleh dilakukan banyak sekali. Dengan menggabungkan kedua-dua cara mengatasi rambut bercabang dari dalam dan dari luar, maka anda boleh mendapatkan rambut yang sihat, cantik, dan indah yang anda dambakan.

1.Rawat rambut dengan lemah lembut

Jangan pernah memasakan diri untuk menyisir saat rambut susah disisir. Jika terlalu dipaksakan, maka gigi sikat akan merosakkan tiap helai rambut kita sehingga menyebabkannya jadi bercabang. Sebagai penyelesaian, perlakukanlah rambut dengan lemah lembut, seperti dengan membersihkannya secara rutin agar dapat disisir dengan mudah. Penggunaan sikat dengan gigi jarang pun menjadi salah satu cara untuk kita merawat rambut dengan lemah lembut.

2.Gunakan Kondisioner

Rambut yang baru saja dibersihkan menggunakan syampu terdedah menjadi kering dan kasar. Pada saat rambut masih basah memang semuanya masih kelihatan sihat, segar, dan lembab. Tapi setelah mengering, rambut pun menjadi kurang segar. Oleh kerana itu, berikan penghawa kepada rambut sehabis keramas agar kutikula rambut yang pada saat mencuci sedikit rawak acakan, boleh kembali tersusun dengan baik, sehingga rambut lebih lembut, lebih bercahaya, dan lebih halus.

Demikianlah cara mengatasi rambut bercabang, baik dari dalam maupun dari luar. Dan sebagai maklumat pelengkap, elakkan penggunaan alat alat pemanas seperti hair dryer, catok rambut dan lain sebagainya, agar keadaan rambut boleh tetap sihat dan kuat.

0 komentar:

Posting Komentar