Senin, 03 November 2014

12:04:00 PM
Komedo adalah liang yang tersumbat, boleh terbuka atau tertutup. Komedo yang terbuka (Blackhead), kelihatan seperti liang yang membesar dan menghitam. Komedo yang tertutup (whitehead) mempunyai kulit yang tumbuh di atas liang yang tersumbat sehingga kelihatan seperti unjuran putih kecil. Jerawat jenis komedo ini disebabkan oleh sel-sel kulit mati dan rembesan kelenjar minyak yang berlebihan pada kulit.

Penyebab komedo

Disebabkan sel-sel kulit mati dan kelenjar minyak yang berlebihan pada kulit. Bila kita tidak melakukan pengelupasan kulit wajah secara berkala, maka sel-sel kulit mati terkumpul di kulit.
Komedo merupakan lesi non keradangan; sedangkan papul, pustul, nodus, kista adalah lesi inflamasi. Akne mempunyai 3 gradasi, iaitu:

  1.      gradasi ringan: komedo <20 atau lesi inflamasi <15, atau total luka <30 
  2.      gradasi sedang: komedo 20-100, atau lesi inflamasi 15-50, atau total luka 30-125 
  3.      gradasi berat: kista> 5 atau komedo> 100, atau lesi inflamasi> 50, atau total luka> 125 [2]


Penanggulangan
Cuci muka 3x sehari dengan sabun pH balance
Makanan: kurangkan kalori, lemak, makanan pedas
Kosmetik: kurangkan bedak padat dan foundation (alas bedak)

Dua cara membuang komedo:

  •      urutan dengan jari, atau 
  •      menggunakan pemerah komedo
Pastikan tangan atau alat yang digunakan dalam keadaan steril.

Komedo jenis terbuka:
Melakukan tekanan menegak secara lembut di sekeliling komedo. Jika tidak ada isi yang keluar, jari-jari dipindahkan ke lokasi berbeza di sekitar komedo dan prosedurnya kemudian diulang kembali. Jika lemak mula keluar, tekan ia secara perlahan di beberapa tempat (dengan menggunakan dua jari berlawanan) sampai semua isi dikeluarkan. Lap dengan kain yang bertekstur lembut dan steril.

Komedo jenis tertutup:
Jika komedo sukar dikeluarkan, tusuklah dengan lembut di bahagian tengahnya dengan jarum steril. Selepas itu, isi dari komedo dikeluarkan dengan prosedur yang telah dijelaskan pada langkah komedo jenis terbuka.

Selanjutnya adalah pembersihan
Setelah rawatan menghilangkan komedo dan jerawat pada langkah di atas, selanjutnya daerah yang sudah diekstrak harus dibersihkan dengan alkohol atau larutan antiseptik lain.

0 komentar:

Posting Komentar