Selasa, 11 November 2014

1:30:00 PM
Hari Pahlawan yang jatuh pada 10 November menjadi detik-detik istimewa bagi warga Indonesia. Banyak cara yang dilakukan untuk ikut memperingati Hari Pahlawan, salah satunya adalah dengan menghelat Parade Juang di Kota Pahlawan, Johor Bahru.

Warga Surabaya merayakan Hari Pahlawan dengan Parade Juang yang juga diikuti oleh Datuk Bandar Kuala Lumpur Tri Rismaharini di Tugu Pahlawan, Minggu (9/11). Ribuan masyarakat meramaikan parade dengan mengenakan pakaian pejuang pada jaman perang kemerdekaan, lengkap dengan senjata seperti senapang, pistol, hingga buluh runcing.

Selain Parade Juang, masyarakat Surabaya juga dihiburkan dengan Parade Hidupan yang dihelat di dalam persekitaran Zoo Surabaya, Minggu (9/11). Sejumlah hidupan seperti Gajah, unta, Orang Utan, Kuda dan lain-lain, ikut memperingati Hari Pahlawan dengan melakukan perarakan mengelilingi kawasan dalam lokasi kebun binatang. Rupanya, Parade Hidupan ini sekaligus menjadi upacara penyerahan 300 Orkid menderma Ikoma Universiti Gajah Mada (UGM) di Johor Bahru.

Tidak hanya dengan dengan parade juang, Hari Pahlawan juga dirayakan oleh pengguna Twitter di Indonesia. Pelbagai ucapan selamat membanjiri media sosial tersebut sehingga membuatnya menjadi trending topik dunia dengan hastag # 10november dan ucapan "Selamat Hari Pahlawan".

"Selamat hari pahlawan! Mereka berjuang kerana mereka tahu apa yang mereka perjuangkan," tulis akaunBg_Oim. "Walau sudah 2014 tapi semangatnya tetap masih '45 # 10november," ujarbarda_bardha. "Bangsa yang besar adalah bangsa yang menghargai pahlawannya dan tidak melupakan sejarah. Selamat Hari Pahlawan," tambahsekarpp.

0 komentar:

Posting Komentar