Minggu, 16 November 2014

1:30:00 PM
Beberapa dari Anda pasti penggemar film, khususnya film horor. Tapi, tahukah Anda tentang judul film terhoror sepanjang masa? Berikut daftar film paling horor di Dunia sepanjang masa. 

1. The Exorcist
Diarahkan oleh William Friedkin yang filem ini diambil dari novel Peter Baltty. Filem ini berjaya mencipta warna baru dalam perfileman horror di dunia gan. Dengan mempertahankan filem ini tanpa membuat enek penonton. Kesannya bagus dan keren.

2. THE HAUNTING
Filem ini telah di remake pada tahun 1999, tapi jujur emang lebih bagus filem asalnya yang dikeluarkan pada tahun 1966, bener bener serem gan. Aktornya Julie Harris yang berakting menjadi Eleanor seorang gadis labil yang tidak stabil tentunya gan. Agan / aganwati mesti tahu bahawa setting filem ini ada di sebuah rumah mewah yang sangat angker dan kesan yang unbelivable.

3. JACOB'S LADDER
Jacob Singer (Tim Robbins) adalah veteran perang Vietnam yang telah terpengaruh menjadi buruk oleh perang Vietnam. Pengaruh itu menjadi semakin parah dan membuatnya gila. Atau jangan-jangan bukan kerana perang itu dia boleh menjadi gila, melainkan ada sebab lain. apa kah
itu?

4. poltergeist
Seperti namanya filemnya. Menceritakan tentang hantu Poltergeist dan ini merupakan salah satu filem horror terbaik yang pernah di keluaran. Cerita tentang sebuah rumah horror di Amerika. Menceritakan tentang bagaimana penyebab hilangnya budak perempuan berumur 5 tahun bernama Carol Anne. Dan para pasukan paranormal menjadi peng-investigasinya.

5. THE SIXTH SENSE
Seorang anak berusia 9 tahun bernama Cole sear (Haley Joel Osment) selalu tertekan dan terganggu, apakah gerangan yang mengusiknya? Filem ini menceritakan bagaimana sebuah teka- teki dalam ghaib berlaku. Anak tersebut mempunyai psikiater bernama Malcolm Crowe yang dibintangi oleh Bruce Willis. Diarahkan oleh M. Night Shyamalan.

6. ROSEMARY'S BABY
Dikeluarkan pada tahun 1968 oleh Roman Polanski, filem ini masih menjadi salah satu filem terseram sepanjang masa, terutama kerana faktor sound effect dan lakonan Mia Farrow yang sangat mengejutkan dan luar biasa, juga kerana bangunan apartmen Dakota di Amerika, dan disokong juga
oleh lakonan Ruth Tirai yang lucu.

7. THE OMEN
Ini cerita tentang seorang Antichrist yang ternyata adalah seorang anak kecil. Ternyata iblis bersarang di diri anak tersebut. Anak tersebut bernama Damian. Filem ini cukup gila, kerana menceritakan bagaimana iblis akan merebut dunia dengan menguasai negara Amerika!

8. THE INNOCENTS
Diambil dari karya novel Henry James yang berjudul The Turn of the Screw, filem tahun 1961
ini boleh dikatergorikan pada seluruh jenis filem seram, dari thriller hingga horror. Membawa agan / aganwati kembali pada setting jaman Victoria di Inggeris. Dibintangi oleh Deborah Kerr yang berperanan sebagai mentri yang disewa untuk menjaga seorang anak laki2 dan perempuan yang ternyata membuat keadaan menjadi lebih rumit. Mulakan Debora Kerr melihat hal-hal aneh.

9. PSYCHO
Jangan menyalahkan filem Psycho yang tidak cukup bagus pada tahun 1998 gan. Sebetulnya filem ini sangat bagus kerana filem asalnya dikeluarkan pada tahun 1960 dengan warna hitam-putih. Lakonan Anthony Perkins yang sangat luar biasa dan sejuk sebagai Norman Bates menjadi keunggulan filem ini. Filem ini lemah pada kesan, berhubung masa filem ini di keluaran kan masih jadul gan. Design cerita ini dibuat oleh Bernard Herrmann.

10. THE SHINING
Stanley Kubrick pengen buat filem berdefinisi horror tapi bedasarkan novel Stephen King, walaupun ga begitu menyalurkan cita-citanya namun filem ini cukup "hebat" dengan lakonan Jack Nicholson yang ajib dan gila !!

0 komentar:

Posting Komentar